Umor na Orient ekspresu [recenzija]
Umor na Orient ekspresu [recenzija]
ZDA, 114 minut, režija: Kenneth Branagh, igrajo: Kenneth Branagh, Judi Dench, Johnny Depp, Penelope Cruz, Josh Gad, Michelle Pfiffer, Willem Dafoe, Daisy Ridley
Filmi tedna, ki so vredni ogleda (18.-24. marec)
Umor na Orient ekspresu je kultna knjiga legendarne pisateljice Agathe Christie. Torej se je lotiti takšnega projekta zelo pogumno delo – režiser in drugi ustvarjalci imajo odgovornost, da ljubiteljev knjige (vseh generacij) ne razočarajo. Hkrati pa morajo paziti, da niso preveč podobni predhodnim ekranizacijam, ne le konkretno te zgodbe, temveč tudi vsem preostalim 10 upodobitvam detektiva Hercula Poirota.
Režiser Kenneth Branagh se je očitno počutil dovolj samozavesten stopiti v tako velike čevlje, a je v glavno vlogo za vsak slučaj postavil kar sebe. Kako se je izkazal kot igralec? Je še bolj ekscentričen in ima še bolj razkošne brke kot David Suchet iz TV serije. Nekateri so ogorčeni prav nad temi brki, a dejstvo je, da je bila Agata Christy precej razočarana nad tistimi iz filma leta 1974. Nemara bi ji bili ti dvonadstropni prav všeč.
Prav tako kot filmsko različico iz sedemdesetih, ta film odlikuje odlična igralska zasedba: Judi Dench, Johnny Depp, Penelope Cruz, Kenneth Branagh, Josh Gad, Michele Pfifer in Willem Dafoe. Pri takšnem naboru igralske smetane sta možna le dva izida – ali je mojstrovina, ki bo postala klasika, ali pa so izvrstni igralci le maska za povprečen izdelek.
Branagh je bil od nekdaj bolj prepričljiv režiser kot igralec, zato se težko opredelim, ali naj filmu, v katerem je oboje, to štejem v slabo ali v prid. Na začetku si vzame ravno toliko svobode, da ustvari malo predzgodbe, nam pokaže, kako hitro detektiv razreši primer kraje iz jeruzalemske bazilike božjega groba, in tudi popolnim nepoznavalcem omogoči, da bolje spoznajo tega slavnega detektiva. Sledi vkrcanje na ladjo in od tam na vlak, ki naj bi ga odpeljal na zasluženo dopustovanje v Pariz. Iz te moke seveda ni kruha, saj vlak obtiči v snežnem zametu v takratni Jugoslaviji, hkrati pa se zgodi še umor, katerega uganko nato razrešujemo preostanek filma. Bolj se bližamo koncu, bolj se čudaški detektiv spreminja v nervoznega policaja, postane preveč vzkipljiv, prenagljen v zaključkih in se celo na lastno pest loti pregona enega od osumljencev. Kar je po mojem Branaghova največja napaka pri upodobitvi te vloge, čeprav mu kritiki očitajo bolj, da je sam sebi v vlogi detektiva tako všeč, da v kader skoraj ne pusti nikogar drugega. A to je pogost pojav, kadar je režiser filma tudi glavni igralec (recimo Clint Eastwood v Gran Torino, Roberto Benigni v Življenje je lepo in od novejših – Denzel Washington v Fences). Mnogi takšni filmi so odlični, poleg tega ne smemo pozabiti, da je knjižni Poirot prisoten v prav vsakem prizoru v knjigi in popolnoma nič se ne zgodi brez njega.
Na začetku smo priča osupljivim dolgim kadrom mest in pokrajine, kamera se vrti in občutljivemu gledalcu se od tega lahko tudi kar malo zvrti (sploh, ker so posneti na 65mm film, kar znova postaja trend). Po umoru pa se kadri povsem zaprejo, postanejo statični, z redkimi odstopanji osredotočeni le na vlak in njegove potnike. Ne uspe pa nas držati na trnih vso pot do konca filma, ne glede na to, ali razplet poznamo ali ne.
Slovencem bo morda v uho padlo, da ekipa železniških delavcev, ki jih iz Vinkovcev pošljejo odkopat zamet, govori srbsko (eden celo omenja rakijo) ali pa, da je lokalni policist temnopolt (takšnih leta 1934 tam ni bilo).
Po drugi strani pa film dobro pričara duh časa med obema vojnama – z oblačili, z načinom govora, z namigi na prohibicijo in druge takrat aktualne družbene teme.
Tako je ta ponovna filmska predelava kultnega romana povsem prijetna in sproščujoča, a se – kljub zvezdniški zasedbi – ne bo ravno zapisal v zgodovino. Sploh pa je med romani Agate Christie kar nekaj takšnih, ki imajo še bolj filmsko zgodbo in kar kličejo po ekranizaciji, pa se jih ni lotil še nihče. Ob izidu tega filma smo se spraševali, ali se Branagh s tem filmom šele zares ogreva za serijo filmov po romanih Christiejeve. Smrt na Nilu (2022), zopet z zvezdniško igralsko zasedbo, nam je dal pritrdilni odgovor. Bojda ob koncu tega leta lahko pričakujemo že naslednji del, osnovan po romanu Zabava za noč čarovnic!
Film bo na sporedu v četrtek, 23. marca ob 18. uri na Planet 2