Umetna inteligenca ne more nadomestiti učiteljev, pravi SŠK
Umetna inteligenca ne more nadomestiti učiteljev, pravi SŠK
Na novinarski konferenci sta vsebino Izjave predstavila predsednik Komisije za šolstvo pri Slovenski škofovski konferenci prof. dr. Anton Jamnik in tajnik Marko Weilguny. »Nič izjemnega se ni zgodilo, ampak želimo biti čim bolj proaktivni. Želimo opozoriti na stvari, ki se nam v šolskem sistemu v trenutnih razmerah zdijo ključne,« je začel škof Jamnik. Najprej se je zahvalil učiteljem, ki svojo službo opravljajo s srcem in predanostjo.
Mladi potrebujejo učiteljev zgled
Izjava poudarja »nenadomestljivo vlogo učiteljev in vzgojiteljev za prihodnost naše družbe. Danes se soočamo s pomanjkanjem učiteljskega kadra predvsem na področju osnovnega in srednjega šolstva, kar nas še dodatno spodbuja, da spregovorimo o vrednosti učiteljskega poslanstva.« Opozoril je, da vloge učiteljev sodobna digitalna orodja oz. umetna inteligenca ne more nadomestiti, saj sta, kot pišejo v Izjavi, »osebno podajanje znanja in zgled učitelja za celostno oblikovanje otrok in mladih« nenadomestljiva. »Umetna inteligenca, naj bo še tako uporabna, hitra in natančna, nikoli ne more nadomestiti pristnega človeškega stika, ki je ključen za zdrav osebnostni razvoj mladih.«
Umetna inteligenca, naj bo še tako uporabna, hitra in natančna, nikoli ne more nadomestiti pristnega človeškega stika.
O umetni inteligenci bo spregovoril tudi papež
Ob tem se je škof Jamnik navezal na razmišljanje papeža Frančiška, ki je perečo tematiko umetne inteligence napovedal kot osrednjo ob njegovem novoletnem nagovoru za svetovni dan miru. Že februarja je ob srečanju z znanstveniki Družbe Maxa Plancka opozoril na izziv t. i. »hibridnega mišljenja«. Gre za »poskus prepletanja biološkega in nebiološkega izvora mišljenja, s katerim naj bi se človek zavaroval pred nadvlado umetne inteligence v prihodnosti,« pojasnjujejo v Izjavi in dodajajo papeževo opozorilo »na etične in družbene posledice takšnih projektov.« Z mešanjem biološke narave in računalniških produktov bi bila namreč ogrožena prihodnost človeka.
Z mešanjem biološke narave in računalniških produktov bi bila ogrožena prihodnost človeka.
Ključni so odnosi
Jamnik je ob tem še enkrat pokazal na pomen učiteljev: za oblikovanje identitete mladega človeka so ključni odnosi. Najprej odnosi v družini, takoj za temi pa odnosi znotraj vzgojno-izobraževalnih institucij, kjer otroci in mladi preživijo vse več časa. »Bog ne daj, da je dijak ali študent samo predmet v šolskem sistemu,« je dejal. »Tudi učitelj ne sme biti samo del sistema.« Opozoril je, da je takšno popredmetenje nedopustno duhovno nasilje nad človekom.
Izpostavil je, da v šolstvu »ni problem delo v smislu garanja. Problem je v odnosih: če ni zdravih odnosov, če je nezdrava tekmovalnost, če ne znamo praznovati stvari …« Izjava v zvezi s tem omenja tudi probleme na področjih duševnega zdravja, odvisnosti in medvrstniškega nasilja. »To je uničevalno,« je podčrtal Jamnik. Če ne gradimo odnosov, je ustvarjalnost mladih mnogo manjša, zato tako staršem kot učiteljem in vzgojiteljem polaga na srce, naj karseda spodbujajo ustvarjalnost otrok in mladih. »Ko so mladi skupaj, imajo izjemen potencial ustvarjalnosti,« opaža, vendar se boji, da jim ta svet ponuja vse manj priložnosti za to.
Ko so mladi skupaj, imajo izjemen potencial ustvarjalnosti.
V komisiji izpostavljajo, da je poklicanost in poslanstvo učiteljev in vzgojiteljev ob omenjenih izzivih prav »postavljati v središče človeka in odnose, v katerih se ta človek uresničuje. Ob svetovnem dnevu učiteljev izražamo vse priznanje za predano in požrtvovalno delo mnogih učiteljev in vzgojiteljev v šolah v Sloveniji ter se jim zahvaljujemo za trud in sejanje semen človečnosti. Sadovi se ne vidijo takoj, prepričani pa smo, da nobeno sejanje ni zaman in da bodo vaša prizadevanja obrodila bogate sadove za prihodnost našega naroda.«
Izjavo Komisije za šolstvo v celoti lahko preberete TUKAJ.