Menu
Košarica
Zapri

Tvoja košarica je prazna.

Zapri
Iskanje

Ukrajinski nadškof v ZDA: ruska vojna v Ukrajini je »skrajno nemoralna«

Mojca Masterl Štefanič
Za vas piše:
Mojca Masterl Štefanič
Objava: 09. 03. 2023 / 11:35
Oznake: Cerkev, Škof, Vojna, Ukrajina
Čas branja: 9 minut
Nazadnje Posodobljeno: 09.03.2023 / 11:57
Ustavi predvajanje Nalaganje
Ukrajinski nadškof v ZDA: ruska vojna v Ukrajini je »skrajno nemoralna«
Nadškof Gudziak med bogoslužjem za Ukrajino. FOTO: Archeparchy of Philadelphia

Ukrajinski nadškof v ZDA: ruska vojna v Ukrajini je »skrajno nemoralna«

Nadškof Boris Gudziak, ki vodi ukrajinsko katoliško nadškofijo v Filadelfiji v Združenih državah Amerike, se je pred kratkim vrnil domov s svojega šestega obiska v Ukrajini, odkar se je 24. februarja 2022 začela ruska invazija.

Domovino je med drugim obiskal z namenom, da poišče nove načine, kako še naprej podpirati humanitarna prizadevanja v državi, obenem pa je s solidarnostnim obiskom želel svojim preizkušanim rojakom vliti nekaj upanja in spodbude. V pogovoru za spletni portal Our Sunday Visitor je nadškof Gudziak povedal: »Šel sem, da bi prisluhnil bolečini, se nežno dotaknil ran in prisluhnil potrebam tamkajšnjih ljudi.« Spregovoril je o travmah, ki jih doživljajo Ukrajinci, o vplivu Ruske pravoslavne cerkve v oboroženem sporu in o tem, zakaj bi morale Združene države še naprej zagotavljati vojaško podporo ukrajinskim obrambnim prizadevanjem.

V Ukrajini nikoli ne veš, kdaj te bo doletel naslednji 11. september.

Our Sunday Visitor: Kako so se spremenile potrebe Ukrajincev od začetka lanske invazije? Katere stvari ljudje zdaj resnično potrebujejo in kje izvajajo humanitarne projekte?

Nadškof Gudziak: Več kot 30 odstotkov gospodarstva je uničenega. Od oktobra naprej je bilo poškodovanih 40 odstotkov energetske infrastrukture, predvsem električne energije. Odkar so Rusi z raketami obstreljevali energetsko infrastrukturo ukrajinskega ljudstva, kljub prizadevanjem za njeno popravilo po vsej državi prihaja do pogostih izpadov električne energije. Prejšnji mesec je bilo z velikodušnostjo mednarodne skupnosti v državo pripeljanih več sto tisoč generatorjev. V Ukrajini poleg tega še vedno potrebujejo zdravila in medicinske pripomočke.

Toda vse hitreje naraščajoča in dolgoročna, morda večgeneracijska potreba je obravnavanje travm. Vsi so skrajno travmatizirani. Voditelj Ukrajinske grško-katoliške cerkve, višji nadškof Ševčuk, je dejal, da so vsi izjemno prizadeti zaradi tega, kar se dogaja. V Ukrajini nikoli ne veš, kdaj te bo doletel naslednji 11. september. Rusi izstreljujejo rakete na različne dele države.

Putin se je odločil, da se bo boril proti ukrajinskemu narodu, proti otrokom in materam, tako da bo bombardiral njihove domove, da bo uničil njihove živilske trgovine.

OSV: Kakšen je vpliv obrambnih zalog in prizadevanj mednarodne skupnosti?

Nadškof Gudziak: Zaradi obrambne pomoči, ki jo je ponudila mednarodna skupnost, predvsem pa Združene države Amerike, ukrajinski sistemi zračne obrambe izničijo od 70 do 80 odstotkov poslanih raket, ki jasno kažejo, da se je predsednik Putin odločil za boj proti celotni državi. Odločil se je, da se bo boril proti ukrajinskemu narodu, proti otrokom in materam, tako da bo bombardiral njihove domove, da bo uničil njihove živilske trgovine. Nevarno je iti na ulico, ker nikoli ne veš, kdaj bo prišlo do artilerijskega obstreljevanja, kdaj bo padla kakšna raketa ali, v zadnjih mesecih, kdaj bodo prileteli iranski droni.

Svet je videl različne primere teh napadov v različnih mestih. Umirajo otroci. Na ulicah ljudi na dvoriščih stanovanjskih hiš raztrgajo šrapneli. Zasebna stanovanja, bodisi hiše bodisi stanovanjske soseske, so opustošena zaradi raketnega ognja ali napadov teh dronov.

Ko pridejo obiskovalci, so vsi presenečeni, kako ljudje nadaljujejo svoje delo. Vse to pa ni brez učinka. Ljudje so močni, vendar jih je poskus, da bi zlomili njihovo voljo, razjezil, celo razbesnel. Ta vojna je brezobzirna: je skrajno nemoralna. Gre za popolno vojno proti celotnemu prebivalstvu, ne le proti vojski. Ljudje pa nadaljujejo svoje obveznosti, svoje življenje. Njihova odločenost je močna, vendar so vsi že izjemno utrujeni.

Ukrajinski nadškof v ZDA Boris Gudziak. FOTO: Archeparchy of Philadelphia 

OSV: V mnogih pogledih ta spor traja že od ruske invazije in priključitve Krima leta 2014. Toda kaj zdaj, ko se je ostrina vojne v zadnjem letu tako stopnjevala, poveste ljudem v vaših pogovorih? V Ukrajini predstavljate Katoliško cerkev v Združenih državah Amerike: kako poskušate spodbuditi ukrajinsko ljudstvo?

Nadškof Gudziak: Najpomembnejše ni govoriti, temveč poslušati. Nimamo besed, s katerimi bi lahko popravili opustošenje ali razložili očitno protislovje. Lahko pa ponudimo solidarnost. Pomembno je biti z ljudmi, moliti z njimi, moliti zanje.

V nekaterih novicah iz Bahmuta vojaki prosijo le, naj molimo zanje, za Ukrajino, naj molimo za branilce nedolžnih, ki stojijo kot David proti Goljatu - majhno državo, ki se je odpovedala jedrskemu orožju in ki je svojo vojsko zmanjšala za 90 odstotkov, je napadla velesila z drugim največjim jedrskim arzenalom, toda Ukrajina se upira. Cena pa je izjemno visoka.

Ruski vojaki so bili v spopade poslani kot topovska hrana. Z njimi ravnajo kot z mesom.

Ni jasnih informacij ali ocen, vendar imam vir, ki pravi, da je bilo ubitih več kot 60.000 ukrajinskih vojakov. Število ubitih ruskih vojakov bi lahko znašalo 150.000. V spopade so bili poslani kot topovska hrana. Z njimi ravnajo kot z mesom.

V zahodnih medijih je bilo objavljenih več zgodb z videoposnetki in pričevanji Wagnerjevih vojakov, skupine plačancev, ki je zbrala 40.000 kriminalcev, morilcev in drugih, pripeljanih iz zapora z obljubo o amnestiji, če se bodo borili šest mesecev. Očitno jih je bil precejšen odstotek ubit v nekaj mesecih po tem, ko so se pridružili ruskim invazijskim silam. To je hudičevo delo. Ima vse značilnosti hudičevega dela. Hudič je namreč oče laži, prinaša smrt in opustošenje.

Sodelovanje Ruske pravoslavne cerkve je skrajno sramotno ... Cerkveni voditelj in številni drugi hierarhi uporabljajo džihadistični jezik.

OSV: Ali lahko spregovorite o vlogi Ruske pravoslavne cerkve v sedanjem sporu?

Nadškof Gudziak: Sodelovanje Ruske pravoslavne cerkve je skrajno sramotno. Niti eden od 300 ruskih škofov ni izrazil nasprotovanja vojni. Cerkveni voditelj in številni drugi hierarhi uporabljajo džihadistični jezik.

Če rečeš: 'Pojdite v vojno, kjer boste pobijali, kjer vaši partnerji in tovariši v orožju grešijo vojne zločine in zločine proti človeštvu. Le pojdite, in če umrete, vam bodo odpuščeni vsi grehi.' S čim lahko to primerjamo? S skrajnim islamskim terorizmom. Ta terorizem, ki mu pomaga in ga spodbuja izkrivljena teologija, spodbuja sam voditelj Ruske pravoslavne cerkve, patriarh Kiril. In odmeva po vsej Ruski pravoslavni cerkvi, ki izgublja še zadnje ostanke svoje moralne avtoritete in verodostojnosti.

Nadškof Gudziak (drugi z desne) z ukrajinskimi duhovniki. FOTO: Archeparchy of Philadelphia  

OSV: Kaj naj katoličani storijo kot odziv na to stališče Ruske pravoslavne cerkve glede vojne? Kakšno je širše stanje glede krščanskih vrednot v Rusiji?

Nadškof Gudziak: Zelo pomembna je molitev. Zelo pomembno je tudi, da še naprej obveščamo ljudi. V Združenih državah Amerike je žal veliko konservativcev, ki sicer zagovarjajo družinsko življenje, svetost življenja, krščanska načela, zdaj pa se oddaljujejo od podpore Ukrajini. Nekateri celo mislijo, in to je neverjetno, da je predsednik Putin zagovornik tradicionalnih vrednot.

Poudariti je treba, da je bila Rusija v zadnjih desetletjih prva država na svetu po številu splavov. Putin vodi Rusijo že 23 let in ni storil ničesar, da bi to dejstvo spremenil. Alkoholizem, ločitve in samomori so zelo razširjeni, korupcija pa je način družbene, politične in gospodarske rasti v Rusiji.

Kot pravi pregovor, v strelskih jarkih ni ateistov. Ukrajina je en velikanski strelski jarek.

Tu je jasen črno-beli imperativ zagovarjanja objektivne moralne resnice. Resnica pa je povezana s svobodo. In resnico o ruskem imperializmu in ruskem kolonializmu je treba jasno povedati. Gre za zadnji evropski kolonialni imperij.

To navdihuje vero v Boga in vero v večnost. Vendar ne pri vseh. Nekatere ljudi brutalno zlorabljajo in ti se prepirajo z Bogom ali pa Boga povsem zavračajo. Kot pravi pregovor, v strelskih jarkih ni ateistov. Ukrajina je en velikanski strelski jarek. Molitev premika gore. Molitev je zrušila Sovjetsko zvezo in ujetnika narodov, imperij zla, kot ga je imenoval [nekdanji predsednik ZDA] Ronald Reagan. In to je tisto, za kar prosijo ljudje v jarkih in begunci. Prosijo za molitev.

OSV: Kaj pa, če Rusija zmaga v sedanjem spopadu in za daljše obdobje zasede Ukrajino?

Nadškof Gudziak: Ruska okupacija prinaša genocid. O tem imamo zgodovinske in sodobne dokaze v Ukrajini, kjer je bilo v 20. stoletju ubitih 15 milijonov ljudi. Povsod, kjer je bila ruska okupacija, so se dogajali vojni zločini. Dokumentiranih je na tisoče primerov vojnih zločinov.

Za katoliško skupnost pa je pomembno vedeti, da se ob vsaki ruski okupaciji Katoliška cerkev, Vzhodna katoliška cerkev, ki je povezana z Rimom, povsem zaduši; kot vidna struktura je ukinjena, odrinejo jo v katakombe. To se je zgodilo v 18. stoletju in nato v 19. stoletju pod carji. Zgodilo se je v 20. stoletju pod ruskimi komunisti, v 21. stoletju pa se to dogaja pod Putinom na treh vzhodnih območjih, ki so delno zasedena.

V Donecku, Luhansku in Zaporožju - na zasedenih ruskih ozemljih - ni več dejavnih katoliških duhovnikov. Pred približno mesecem dni sta bila dva duhovnika redemptorista, ki sta dlje časa delovala pod okupacijo, nenadoma aretirana. V njunih prostorih so jima podtaknili orožje in zdaj ju mučijo, da bi ju prisilili k priznanju, kako sta načrtovala upor proti okupatorju.

Del opredelitve genocida ne vključuje le neposrednega ubijanja ljudi, ampak tudi njihovo razpršitev, s katero se spodkoplje nacionalna ali etnična celovitost naroda.

Iz tako imenovanih filtrirnih taborišč so nedavno izpustili še dva duhovnika, ki sta bila pridržana. To so koncentracijska taborišča, v katerih ljudi temeljito pregledajo. Preiskujejo jih recimo zaradi morebitnih tetovaž, ki bi izražale ukrajinsko domoljubje. Vsakomur, ki izrazi podporo ukrajinski neodvisnosti in se znajde v teh filtrirnih taboriščih, grozi smrt.

Na tisoče otrok je bilo izgnanih v Rusijo. Otroci so skupaj z drugimi odraslimi deportiranci razpršeni. Del opredelitve genocida ne vključuje le neposrednega ubijanja ljudi, ampak tudi njihovo razpršitev, s katero se spodkoplje nacionalna ali etnična celovitost naroda.

Ukrajina brani evropsko in svetovno demokracijo. Če bi Ukrajina podlegla temu ruskemu neokolonializmu, ste lahko prepričani, da bi se začela vojna za Tajvan. Diktatorji na različnih celinah bi se gotovo opogumili. Cene ne bi plačali le davkoplačevalci, ampak bi bila izgubljena tudi številna življenja. Ukrajinci žrtvujejo svoja življenja in s tem rešujejo življenja ljudi po vsem svetu. Obramba Ukrajine - svobode in demokracije v Ukrajini, verske svobode v Ukrajini - je najboljša naložba, ki jo lahko naredimo.

Nalaganje
Nazaj na vrh