Menu
Košarica
Zapri

Tvoja košarica je prazna.

Zapri
Iskanje

»Sredstva družbenega obveščanja v službi sporazumevanja med narodi«

Objava: 05. 05. 2005 / 08:24
Oznake: Družba
Čas branja: 5 minut
Nazadnje Posodobljeno: 30.01.2018 / 17:05
Ustavi predvajanje Nalaganje

»Sredstva družbenega obveščanja v službi sporazumevanja med narodi«

Poslanica papeža Janeza Pavla II. ob 39. svetovnem dnevu sredstev družbenega obveščanja
Poslanica papeža Janeza Pavla II. ob

39. svetovnem dnevu sredstev družbenega obveščanja


Dragi bratje in sestre!

1. V Jakobovem pismu beremo: »Iz istih ust prihajata blagoslov in kletev. Moji bratje, to se ne sme tako goditi« (Jak 3, 10). Te besede nas želijo spomniti, da imajo besede izjemno moč, da ljudi medsebojno povezujejo, lahko pa tudi razdvajajo, lahko pletejo vezi prijateljstva ali pa izzovejo sovraštvo.

To seveda ne velja samo za besede, ki se izmenjujejo v medsebojnih pogovorih, pač pa za komunikacijo nasploh. Moderna tehnologija nam je lahko v ogromno pomoč pri širjenju dobrega, pri razširjanju resnice o našem odrešenju v Jezusu Kristusu in na poti graditve harmonije in sprave. Toda zloraba tehnologije lahko povzroči nesluteno škodo in more voditi v nesporazume, predsodke in celo v konflikte. Tema, ki smo jo izbrali za letošnji svetovni dan sredstev družbenega obveščanja - »Sredstva družbenega obveščanja v službi sporazumevanja med narodi« - obravnava zahtevno, a nujno nalogo: pospeševati edinost v družini človeštva z uporabo tehnologije, ki nam je na razpolago.

2. Dve ključni področji, ki sta nam v pomoč pri doseganju zastavljenega cilja, sta vzgoja in izobraževanje. Mediji obveščajo milijarde ljudi o drugih delih sveta in o drugih kulturah. Nikakor ne po naključju in s tehtnimi argumenti sem medije označil kot »Prvi areopag modernega sveta je svet družbenih občil, ki združuje človeštvo in ga spreminja - kot pravimo - v 'svetovno vas'.« (Redemptoris missio, 37). Natančno vedenje in znanje spodbujata razumevanje, podirata predsodke in prebujata željo, da bi se še več učili in še več znali. Posebno slike in podobe imajo moč, da trajno posredujejo vtise in tako oblikujejo naš odnos do vsebine. Slike ljudi učijo, kako naj ocenjujejo druge narode in skupine in nanje subtilno vplivajo, da na fotografiji prepoznajo ali prijatelje ali sovražnike, ali zaveznike ali pa potencialne nasprotnike.

Če druge prikazujemo v sovražni luči, sejemo semena konfliktov, ki pa zlahka vodijo v nasilje, vojne ali se celo stopnjujejo v genocid. Mediji imajo moč, da družbene, etične in verske skupine demonizirajo in tako podžigajo sovraštvo ter širijo strah, namesto da bi pripomogli k edinosti in razumevanju. Odgovorni za stil in vsebino, ki jo mediji posredujejo, imajo težko dolžnost in nalogo, da kaj takega preprečijo. Dejansko mediji razpolagajo z velikim potencialom, saj morejo pospeševati tako mir in sožitje med narodi, kot tudi prekiniti usoden tok nasilja, zatiranja in novih oblik zlorab, ki se širijo danes. Besede svetega Pavla, ki so temelj letošnje poslanice ob svetovnem dnevu miru, pravijo: »Ne daj se premagati hudemu, temveč premagaj húdo z dobrim« (Rim 12, 21).

3. Po eni strani mediji dajejo svoj tehten prispevek k utrjevanju miru in k povezanosti med narodi, po drugi strani pa imajo tudi močan vpliv za hitro mobilizacijo pomoči pri naravnih katastrofah. Ganljivo je bilo opazovati, kako hitro se je mednarodna skupnost odzvala na decembrski cunami v jugovzhodni Aziji, ki je terjal nešteto življenj. Hitrost, s katero se danes širijo novice, seveda povečuje možnosti za pravočasne praktične ukrepe in za kar se da učinkovito pomoč žrtvam. Na ta način morejo mediji narediti veliko dobrega.

4. Drugi vatikanski koncil nas spominja: »Za pravilno uporabo teh sredstev (sredstev družbenega obveščanja) je nujno potrebno, da vsi, ki jih uporabljajo, poznajo zapovedi nravnega reda in jih zvesto uveljavljajo« (Inter mirifica, 4).

Temeljno etično načelo je sledeče: »Človek in občestvo sta cilj in merilo za ravnanje z mediji. Komunikacija naj bi potekala od človeka do človeka in naj bi vodila k napredku človeštva« (Etika v družbenem sporazumevanju, 21). Torej morajo najprej vsi, ki medije ustvarjajo, z njihovim lastnim življenjem pokazati na vrednote, ki jih želijo posredovati drugim. Predvsem mora biti v tem vključen pristen angažma za skupno dobro, ki ni omejeno in obremenjeno z ozkimi interesi kakršne koli skupine ali naroda, ampak zajema potrebe in interese vseh - gre torej za dobro celotnega človeštva (prim. Pacem in terris, 132). Ustvarjalci medijev imajo možnost, da spodbujajo resnično kulturo življenja, in sicer tako, da posredujejo resnico o vrednosti in dostojanstvu vsakega človeka in se distancirajo od današnje zarote proti življenju (prim. Evangelium vitae, 17).

5. Model in osnovni vzorec vsakovrstne komunikacije najdemo v Božji besedi. »Velikokrat in na veliko načinov je Bog nekoč govoril očetom po prerokih, v teh dneh poslednjega časa pa nam je spregovoril po Sinu« (Heb 1,1-2). Utelešena Beseda je vzpostavila novo zavezo med Bogom in njegovim ljudstvom - zavezo, ki nas medsebojno povezuje v skupnost. »Kajti on je naš mir, on, ki je iz obeh napravil eno, s tem da je podrl steno pregrade, to je sovraštvo« (Ef 2, 14).

Na svetovni dan sredstev družbenega obveščanja molim za može in žene, ki delajo v medijih, da bi si prizadevali za rušenje ločitvenih zidov sovraštva v današnjem svetu, ki razdružujejo narode in ljudstva in tako prispevajo k še večjemu medsebojnemu nerazumevanju in nezaupanju. Prosim tudi, da bodo vsi, ki medije ustvarjajo, ta sredstva uporabljali za to, da bodo krepili vezi prijateljstva in ljubezni, ki sta jasni znamenji začetka Božjega kraljestva že tu na Zemlji.

Vatikan, 24. januarja 2005, na praznik svetega Frančiška Saleškega
papež Janez Pavel II.

Kupi v trgovini

Novo
Konec krščanske civilizacije
Filozofija in esejistika
22,90€
Nalaganje
Nazaj na vrh