Samarijan sliši tvojo stisko
Samarijan sliši tvojo stisko
Društvo Zaupni telefon Samarijan 116 123 je nevladna humanitarna prostovoljska organizacija, ki od leta 1996 vsakomur kadar koli in kjer koli pomaga ublažiti stisko. Na sveti večer je telefon prvič zazvonil. Od takrat telefon deluje 24 ur na dan vse dni v letu, anonimno, zaupno in brezplačno.
Širite vedenje o zaupnem telefonu
V reviji Praznična, ki jo izdaja Založba Družina, smo leta 2015 objavili intervju s Sabino Gombač in predstavili Zaupni telefon Samarijan. Sabina Gombač nam je s hvaležnostjo zaupala, da je veliko klicateljev za Samarijan izvedelo prav iz naše revije. Veseli nas, da smo z objavo članka marsikomu pomagali priti do pomoči. Širite vedenje o zaupnem telefonu tudi vi.
V stiski nismo sami
Letos praznuje Samarijan 20 let. V tem času so usposobljeni prostovoljci Zaupnega telefona Samarijan 116 123 opravili pol milijona pogovorov s posamezniki v stiski. Pred Nebotičnikom v Ljubljani je v petek, 9. septembra, (med 10. in 18. uro) na 70 metrov dolgi mizi (to simbolizira 70 opravljenih pogovorov na dan) ležalo 220 telefonov, prav toliko je aktivnih prostovoljcev, ki poslušajo stiske kličočih. Mimoidoči so lahko dvignili slušalko in poslušali igrane posnetke stisk, ki so odraz resničnih stisk posameznikov, ki lahko prizadenejo vsakega. Pretresljivo, boleče, a za mnoge Slovence edina resničnost, ki jo poznajo. Pri Zaupnem telefonu Samarijan poudarjajo, da v stiski nismo sami. O njem je od petka, 9., do ponedeljka, 12. septembra, ozaveščala tudi zastava od vrha Nebotičnika, ki je opominjala na aktivno reševanje stiske.
Alenka Tančič Grum, Žiga Valetič, Sabina Gombač in Lilijana Ločniškar
Slišim tvojo stisko
Ob obletnici so v petek, 9. septembra, dan pred svetovnim dnevom preprečevanja samomorov, v restavraciji Nebotičnika v Ljubljani pripravili novinarsko konferenco z naslovom Slišim tvojo stisko. Pogovor je vodila Alenka Kesar.
"Nismo heroji, ampak včasih rešimo košček sveta nekomu. S pozornim poslušanjem in čutečim srcem," je dejala predsednica društva Magdalena Škerl. Dodala je, da je stiska postala del našega vsakdana, v drugačnih dimenzijah jo doživlja prav vsak.
Podrobneje je Zaupni telefon Samarijan 116 123 predstavila strokovna vodja društva in prostovoljka na telefonu Sabina Gombač, ki je poudarila, da je pomoč dostopna vsakomur kadar koli brez napotnic, tudi sredi noči in ob praznikih, ko tisti, ki so sami, to še bolj občutijo. Kličočim ne svetujejo, temveč jih poslušajo s spoštovanjem. So njihovi sopotniki. Anonimnost je zagotovljena. Zadnja leta zaznavajo daljši čas pogovora. Kdor hoče postati njihov prostovoljec – samarijan –, mora najprej opraviti usposabljanje, prek katerega spoznava tudi sebe in tako osebno raste.
Depresija je pekel na zemlji
Pogumno je svojo pot iz depresije, v katero je zapadel, ko je pri 18 letih povzročil prometno nesrečo, v kateri je izgubil prijatelja, predstavil Žiga Valetič. Nihale so se faze globoke depresije, ki jo je opisal kot pekel na zemlji, in vzhičene sreče. »Po štirih letih je prešlo in začel sem doživljati stabilnost in v sebi sem čutil mir.« Prevrednotiti je moral svoje osebne vrednote, spremenil škodljive vzorce v življenju, vendar učinek ni bil takojšen, je poudaril. O tem je začel tudi pisati. Takrat je bila stigma o psihičnih težavah hujša, nevladnih organizacij in zaupnih telefonov pa ni bilo. Vsak mora skrbeti za svoje duševno zdravje, saj lahko depresija prizadene vsakega, je prepričan. Vsem pa je odsvetoval alkohol, saj depresija in alkohol pogosto vodita v razmišljanje o samomoru.
Alenka Tančič Grum, ki je bila dolgoletna prostovoljka na telefonu za klic v stiski, zdaj pa je zaposlena na Nacionalnem inštitutu za javno zdravje in še vedno aktivna podpornica društva, je spregovorila o majhnih, a zelo obremenjujočih, in velikih stiskah, ki jih je poslušala. To ji pride prav tudi v novi službi, kjer prav tako širi vedenje o Samarijanu. V vseh zdravstvenih domovih izvajajo tri nove delavnice za spoprijemanje z depresijo, tesnobo in tehnike sproščanja, hkrati pa se je vzpostavila dostopna mreža svetovalnic Moč.
Tudi osebni zdravniki poslušajo o stiskah
Osebni zdravniki so pogosti prvi, ki slišijo za stisko pacientov. To ve tudi Lilijana Ločniškar, dr. med., ki je osebna zdravnica v Zdravstvenem zavodu Revita. Spoznava, da je ljudi v stiski je čedalje več zaradi lažje izgube službe in krhkih odnosov med ljudmi. Njeni pacienti ji pogosto govorijo o stiskah, velikokrat pa skozi pogovor sami pridejo do rešitve težav. Pomembno je, da se zavedajo, da lahko zdravniku zaupajo in jih ne bo obsojal.
Magdalena Škerl, p. Silvo Šinkovec in Sabina Gombač z zloženko Slišim tvojo stisko
Častna pokroviteljica dogodka je bila ministrica za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti Anja Kopač Mrak. V govoru, ki ga je prebrala Marjeta Ferlan Istenič, je poudarila vlogo ministrstva pri premagovanju stiske. Resolucija o nacionalnem programu socialnega varstva za obdobje 2013–2020 poudarja reševanje stisk in dostopnost do pomoči. Ministrstvo je za razne programe za pomoč v stiski v letu 2016 namenilo okrog 13,5 milijona evrov.
Ob svetovnem dnevu preprečevanja samomora, ki je 10. septembra, društvo Zaupni telefon Samarijan 116 123 sporoča vsem, ki so v stiski, kako pomembno je, da z njo ne ostajajo sami. Velika stiska se začne z majhno stisko. Pravočasna in ustrezna pomoč pomaga pri razbremenitvi in odpira nove poti. Če pa bi se želeli o svoji stiski pogovoriti in se razbremeniti, pokličite na telefonsko številko 116 123.
Foto: Tatjana Splichal