Menu
Košarica
Zapri

Tvoja košarica je prazna.

Zapri
Iskanje

Rembrandt: Grafike največjega starega mojstra v Ljubljani

Za vas piše:
Ksenja Hočevar
Objava: 08. 05. 2023 / 05:00
Čas branja: 4 minute
Nazadnje Posodobljeno: 07.05.2023 / 20:32
Ustavi predvajanje Nalaganje
Rembrandt: Grafike največjega starega mojstra v Ljubljani
Na razstavi v Narodni galeriji je na ogled 43 Rembrandtovih grafik. FOTO: Ksenja Hočevar

Rembrandt: Grafike največjega starega mojstra v Ljubljani

V Narodni galeriji je na ogled razstava grafik nizozemskega slikarja in grafika Rembrandta. Po besedah direktorice Narodne galerije gre za enega najpomembnejših in najvplivnejših umetnikov zahodne umetnosti, njegov vpliv na poznejše ustvarjalce je izjemen in traja neprekinjeno od 17. stoletja vse do današnjih dni.

Prek 40 grafik največjega starega mojstra je za razstavo v Narodni galeriji posodil amsterdamski muzej Rembrandtova hiša. Muzej, urejen v hiši, kjer je Rembrandt dejansko živel med letoma 1639 in 1658, hrani največjo zbirko umetnikovih grafik; zaradi občutljivosti papirja niso vse vedno na ogled in poredko jih posojajo na ogled v tujino. Razstava v Ljubljani je tako prva po osmih letih, ko so grafike razstavljali na Japonskem.

Jezus na poti iz templja z Jožefom in Marijo, 1654, jedkanica in suha igla. Marija in Jožef sta v templju našla 12-letnega Jezusa. Jedkanico je Rembrandt ustvaril, ko je imel tudi njegov sin Titus 12 let. FOTO: Ksenja Hočevar

Največji ustvarjalec jedkanic v zgodovini

Nizozemskega slikarja Rembrandta Harmenszoona van Rijna (1606–1669) uvrščamo med največje umetnike vseh časov. Najbolj znan je po svojih razpoloženjskih slikah, ki so pogosto izrazito človeške in ganljive. Poleg oljnih slik pa je ustvaril tudi številne grafike, pravzaprav je bil v času svojega življenja in tudi še desetja po smrti znan ravno po svojih grafikah − v obdobju, ko je Nizozemska postala vodilno evropsko središče protestantizma, trgovine in umetnosti, jih je ustvaril več kot tristo. Rembrandt je grafiko od vsega začetka uporabljal ne le za kopiranje lastnega dela in del drugih avtorjev, temveč je uvajal izvirne domislice. »Grafike so zelo raznolike, od velikih do malih in od sumarnih skic do umetelno dodelanih prizorov,« pišejo v spremnem katalogu ob razstavi v Narodni galeriji. »Bil je prvi umetnik, ki je na vse načine preizkušal in prilagajal tehniko jedkanice. Ni se bal eksperimentiranja. Matrico je uporabljal kot skicirko, izdeloval plošče, ki so bile skoraj v celoti temne in tiskal na različne vrste papirja, tudi na pergament. V njegovih rokah je tehnika jedkanice postala samostojna oblika umetnosti.«

Trije križi, 1653. Grafika spada med vrhunce Rembrandtovega ustvarjanja. Zasnoval jo je kot luksuzen izdelek, natisnjena je na pergamentu. FOTO: Ksenja Hočevar 

Umetnost ima moč povezovanja 

»Rembrandtove jedkanice enako zavzeto kažejo blišč, tragiko, osebno stisko, grozljivo vsakdanjost berača, liričnost narave, intimo ali mistično doživetje,« je na odprtju razstave, 25. aprila, dejala direktorica Jakijeva in posebej izpostavila brezčasno in vedno moderno univerzalnost Rembrantovega likovnega izraza, ki mu je zagotovila visoko mesto v zgodovini.« Izjemen ustvarjalni genij je široko paleto izraza interpretiral le z linijo, brez barve in izpopolnil grafično tehniko, kakor še nihče pred njim. Umetnost ima posebno moč, posreduje ideje, poglede, duha časa, a tudi povezuje ljudi, narode, države. Povezala je tudi Slovenijo in Nizozemsko."

 Sedeči Jezus razpravlja z učitelji, 1654. Rembrandtovih upodobitev starcev temelji na opazovanju številnih Judov v njegovi soseski. FOTO: Ksenja Hočevar

Runia: »Poglejte od blizu. Odprl se vam bo nov svet.«

Razstava prikazuje Rembrandtovo ustvarjanje jedkanic od začetnega do poznega ustvarjalnega obdobja. Na ogled je 43 jedkanic, vsaka, četudi velika le nekaj centimetrov, je samostojno likovno delo; čeprav so po velikosti večinoma majhne, so likovno vedno izjemno bogate. Razporejene so v sedem sklopov: upodabljanje narave, ustvarjanje svetlobe in sence, oblikovanje lika, pripovedovanje zgodb – še posebej svetopisemskih, upodabljanje ravne nizozemske pokrajine, eksperimentiranje s tehniko jedkanja in umetniške izmenjave z deli drugih umetnikov, med drugim Jamesa Abbotta McNeilla Whistlerja in Pabla Picassa. Avtor razstave Epco Runia je obiskovalce razstave povabil, da si za grafike vzamejo čas in si jih zelo pozorno pogledajo od blizu. »V 17. stoletju so grafike držali v rokah in si jih dejansko lahko ogledovali od blizu, kar danes ni več mogoče,« je dejal Runia in svetoval, da na grafikah obiskovalci raziščejo različne podobe, poiščejo smešne poze in nenavadne predmete, ki se skrivajo v ozadju. "Odprl se vam bo nov svet," je obljubil.

Marija z detetom, z mačko in kačo, 1654

Marija objema svojega otroka, Jožef ju gleda skozi okno. 

.Razstava bo v Narodni galeriji na ogled do 30. julija. Več o razstavi v prihodnji tiskani Družini.

Oglejte si še nekaj fotografij Rembrandtovih jedkanic v spodnji fotogaleriji.

Kupi v trgovini

Razprodano
Zgodovina cerkve v stotih slikah
Zgodovina
14,42€
Nalaganje
Nazaj na vrh