Pričenjamo božično osemdnevnico
Pričenjamo božično osemdnevnico
»Pomembno vlogo in slovesni ton v tem času pri bogoslužju dajejo posebne antifone, imenovane tudi O-odpevi, ki so odpevi pred Marijinim slavospevom Magnificat (prim. Lk 1,47–55). Antifone razlagajo prispodobe iz bogate svetopisemske simbolike, ki napoveduje Jezusovo rojstvo. Njihov namen je spodbuditi veselo pričakovanje. V teh dneh se zvrstijo čudovite antifone, pri čemer se vsaka izmed njih začne z odpevom: O Modrost, O Gospod in Voditelj, O korenina Jesejeva, O ključ Davidov, O Vzhajajoči, O Kralj narodov ter O Emanuel.« Tako so v obrazložitvi božične osemdnevnice zapisali na spletni strani Katoliške cerkve.
Osemdnevnica in osmina
»Pojma božična osemdnevnica ne smemo enačiti s pojmom božična osmina. Prva predstavlja neposredno pripravo na božič, druga pa je obdobje osmih dni, ki jih v bogoslužju obhajamo po božiču,« je na omenjeni povezavi zapisal profesor liturgike dr. Slavko Krajnc.
Liturgična navodila govorijo o posebni pripravi na praznovanje Gospodovega rojstva. Ta se prične 17. decembra in traja osem dni, vendar je osmi dan (24. december) že sveti večer.
Tem dnem priprave je namenjenih sedem spevov, ki se v latinščini imenujejo Antiphonae Majores ali O-antifone, tudi O-odpevi, saj se sleherna začne s črko »O«. Te antifone pozna Cerkev že iz časa Amalarija iz Metza, ki je živel v 9. stoletju.
Iz zgodovine bogoslužja nam je poznano, da je rimski obred poznal le sedem O-antifon, medtem ko so druge Cerkve poznale podobne antifone, vendar več kot rimska Cerkev; nekatere celo devet ali dvanajst.
Izraz upanja in veselega pričakovanja
Po tej različnosti se je kljub rimskim sedmim antifonam ustalil izraz novena kot priprava na praznik, za razliko od octava, ki je osemdnevno praznovanje praznika.
Rimske O-antifone, kot jih poznamo danes, pripisujejo papežu Gregorju Velikemu in tvorijo v akrostihu od zadaj naprej zanimivi besedi »ero cras«, ki bi jih lahko prevedli kot »v bodoče bo« ali »jutri bo«. Predstavljajo nam izraz upanja, ki ga vsebuje antifona za zadnji dan priprave na praznovanje rojstva našega Odrešenika.
V molitvi in poglobljeni pripravi na prihajajoče praznike sta vam lahko v duhovno spodbudo tudi reviji Magnificat in Adventni sopotnik.
Kljub temu da je liturgično gledano božična osemdnevnica najbolj pravi izraz, pa se je na slovenskih tleh zmotno dodobra ukoreninila »božična devetdnevnica«. In zakaj osemdnevnica? Osemdnevnica obsega sedem dni (sedem O-antifon), ki predstavljajo število polnosti, in en dan, s čimer človek izraža, da Bog presega polnost, ki jo lahko s svojim razumom zaobjamemo ljudje.