Predlog Srbije za rešitev ukrajinskega cerkvenega spora
Predlog Srbije za rešitev ukrajinskega cerkvenega spora
Patriarh Bartolomej I. in ukrajinski metropolit Epifanij FOTO: Wikipedia
Novosadski škof Irinej, eden izmed najvplivnejših škofov v Srbski pravoslavni cerkvi, je v razpravah o avtokefalnosti ukrajinskega pravoslavja predstavil nov predlog, poroča avstrijski Kathpress. V pogovoru za beograjski časnik Politika je predlagal revizijo samostojnosti po zgledu reševanja bolgarske cerkvene krize, med katero je leta 1998 sam sodeloval ob strani patriarha Bartolomeja I.
Gre za »višjo sinodo v Sofiji«, ki je bolgarski pokomunistični patriarhalni Cerkvi in od nje odcepljenemu »alternativnemu škofovskemu sinodu« odprla pot do vnovične združitve. Do dokončnega zaključka cerkvene delitve je sicer prišlo šele leta 2015, toda »bolgarsko posredovanje« v vesoljnem pravoslavju še danes velja za najpomembnejši dosežek po političnih spremembah konec prejšnjega stoletja.
Prvi odzivi kažejo, da cerkvene problematike v Bolgariji in Ukrajini ni mogoče spraviti na skupni imenovalec
V Ukrajini obstajata dve pravoslavni Cerkvi: Pravoslavna cerkev Ukrajine in Ukrajinska pravoslavna cerkev Moskovskega patriarhata. Prvi je carigrajski ekumenski patriarh Bartolomej I. v začetku leta 2019 priznal avtokefalnost oz. neodvisnost, ki pa so jo doslej priznale le redke pravoslavne Cerkve po svetu. Moskovski patriarhat je zaradi tega koraka celo prekinil cerkveno občestvo s Carigradom. Spor je trenutno zelo resen.
Prvi odzivi na predlog škofa Irineja sicer kažejo, da cerkvene problematike v Bolgariji in Ukrajini ni mogoče spraviti na skupni imenovalec. Gre pa za podobno tematiko spora, ki so ga povzročila bremena komunističnega obdobja. V primeru Ukrajine Carigrad pri priznanju ni čakal na potrditev drugih pravoslavnih Cerkva in je poskrbel le za spravo med ukrajinskimi »razkolniki«, ne pa tudi za pomiritev duhov s Cerkvijo, ki s seboj nosi dediščino Sovjetske zveze.
Škof Irinej v omenjenem pogovoru patriarha Bartolomeja poziva, naj znotraj pravoslavne cerkvene družine še naprej opravlja svoje povezovalno poslanstvo kot »svetovalec, posrednik in spravnik« in ne kot »osamljeni odločevalec«.