Poštna znamka ob Ignacijevem letu
Poštna znamka ob Ignacijevem letu
Znamko z motivom Ignacijevega leta je oblikoval Robert Žvokelj. Z znamko se bo Pošta Slovenije spomnila na delovanje jezuitov v Sloveniji ter njihov vpliv na verskem, kulturnem in vzgojnem področju.
O začetku delovanja jezuitov na Slovenskem
Jezuiti so namreč veliko prispevali k razvoju slovenskega jezika in kulture na sploh. Zaslužni so predvsem za razvoj srednjega in visokega šolstva na Slovenskem pod imenom Jezuitski kolegij v Ljubljani, ki je deloval med leti 1597 in 1773. Tam se je izobraževala večina znanstvenikov, humanistov in plemičev tedanjega časa, Jezuitski kolegij pa je tako ustvarjal intelektualno slovensko eltio.
»Pri tem je pomembno poudariti tudi socialno noto, saj je bilo šolanje pri jezuitih za dijake zastonj in tako dostopno tudi revnim mladim. Stroške so krili z dohodki od zemljišč, ki so jih dobili v dar, ter z darovi sponzorjev,« je zapisal p. Marjan Kokalj.
Glede prispevka k razvoju slovenskega jezika izstopata imeni dveh »ljubljanskih« jezuitov: p. Janez Čandek je izdal slovenske lekcionarje, ki so široko promovirali slovenski pisni jezik, p. Janez Ludvik Schӧnleben pa izstopa s svojim slovničnim in literarnim delom.
Delovali so tudi na praktičnih inženirskih področjih, kot je npr. izgradnja ljubljanskega prekopa, ki ga je načrtoval in gradnjo nadzoroval jezuit p. Gabrijel Gruber.
Leta 1773 so bili ukinjeni, vendar so se konec 19. stoletja ponovno vrnili v Ljubljano k sv. Jožefu na Poljanah, kjer so še danes.
Serija drugih znamk
Med danes izdanimi znamkami bo tudi znamka ob 150-letnici zadružništva na Slovenskem.
V seriji Obiščimo Slovenijo bo Pošta danes izdala štiri redne znamke. Prikazovale bodo razgled z Lipanskega vrha, slap Kozjak, letalo Panthera podjetja Pipistrel ter leseni model za loške kruhke.
V novi seriji znamk Skupine spregledanih poklicev bo hkrati izšlo pet znamk, ki predstavljajo skupine poklicev, ki so z vidika zdravja in varnosti pri delu pogosto spregledani, hkrati pa je mnoge skupine poklicev epidemija še dodatno izpostavila negativnim okoliščinam. Motivi prikazujejo poklice s težkim delom na prostem, s področja glasbe in uprizoritvene umetnosti, dejavnosti varovanja zdravja in življenja ter poklice v vzgoji in izobraževanju oziroma voznike v cestnem, tovornem in potniškem prometu.
Tematika letošnje serije znamk Europa, ki jo izdajajo evropski poštni operaterji, so zgodbe in miti. Na tokrat izdanih slovenskih znamkah pa Pošta Slovenije predstavlja dve mitološki bitji, kralja Matjaža in Ajdovsko deklico.