Pogum, prvi korak krščanstva
Pogum, prvi korak krščanstva
Ko so se dopolnjevali dnevi, da bi bil vzet v nebesa, se je tudi sam trdno odločil iti v Jeruzalem. Pred seboj je poslal svoje glasnike, ki so spotoma prišli v neko samarijsko vas, da bi vse pripravili zanj; vendar ga tam niso sprejeli, ker je bil namenjen v Jeruzalem. Ko sta to videla učenca Jakob in Janez, sta rekla: »Gospod, ali hočeš, da rečeva, naj pade ogenj z neba in jih pokonča?« Jezus se je obrnil k njima in ju pograjal. Nato so odpotovali v drugo vas.
Ko so potovali, mu je med potjo nekdo rekel: »Za teboj bom hodil, kamor koli pojdeš.« Jezus pa mu je dejal: »Lisice imajo brloge in ptice neba gnezda, Sin človekov pa nima, kamor bi glavo naslonil.« Nekomu drugemu pa je rekel: »Hôdi za menoj!« A ta je dejal: »Gospod, dovôli mi, da prej grem in pokopljem svojega očeta.« Rekel mu je: »Pústi, naj mrtvi pokopljejo svoje mrtve, ti pa pojdi in oznanjaj Božje kraljestvo!«
Spet drug mu je rekel: »Hodil bom za teboj, Gospod, a dovôli mi, da se prej poslovim od svojih domačih.« Jezus pa mu je dejal: »Nihče, kdor položi roko na plug in se ozira nazaj, ni primeren za Božje kraljestvo.« (Lk 9,51–62)
Hoditi za Jezusom, potovati po svetu z njim na čelu, biti kristjan, torej, je zahtevna stvar, Jezus glede tega nič ne okoliši. »Lisice imajo brloge in ptice neba gnezda, Sin človekov pa nima, kamor bi glavo naslónil« (Lk 9,58).
Nobene gotovosti nima niti njegov učenec, nobenega jamstva, nobenih zagotovljenih koristi, bonusov, popustov, še več, kvečjemu to pomeni biti nekdo, ki mu je v življenju težko, ker je težko delati nekaj, kar je prav, vedno.
To namreč od človeka zahteva izbirati med pomembnim in bolj pomembnim, in je zato treba veliko zapuščati vse, se marsičemu odreči, celo tistemu, kar se ti morda danes zdi sveto in pomembno: »Pústi, naj mrtvi pokopljejo svoje mrtve, ti pa pojdi in oznanjaj Božje kraljestvo!« (Lk 9,60)
Povejmo drugače, biti kristjan preprosto pomeni biti zelo pogumen človek, skorajda že predrzen, to ni pot za bojazljive preračunljivce, to je pot nekoga, ki zaupa in stopi tja, v kar ga vabi njegov Učenik, tudi če je to popoln skok v meglo. Prava antireklama za krščanstvo.
Etičnost
Vendar pa ima Jezus močan razlog, da od svojih sledilcev pričakuje hrabrost in nič manj kot to. »Samo če smo pogumni, smo lahko tudi etični,« pravi dr. Nina Krajnik, zato je to tisto, kar Jezusov učenec mora imeti.
Ker je za kristjana etičnost normativ, te pa potemtakem ni, če ni človek pripravljen tvegati tudi svojega življenja za nekaj, kar je dobro, lepo in sveto. Ko gre za etičnost, gre namreč za upor, za plavanje proti toku, za odkrito nasprotovanje splošnemu.
Ljudje smo pač nekako potihem zaobljubljeni udobnosti, potuhnjenosti, preračunljivosti, koristi, tudi skrivanju v imenu lastnega – fizičnega in družbenega – preživetja.
Je pa v življenju tako, da vsaj enkrat zagotovo pridemo v situacijo, v kateri ni mogoče napraviti kompromisa, ko je mogoče samo iti na eno ali na drugo stran, ko razumemo, da je v neskončnem kompromisu smrt. »Nihče, kdor položi roko na plug in se ozira nazaj, ni primeren za Božje kraljestvo« (Lk 9,62).
Je vredno?
Zato je etičnost nekaj, kar nujno vzbuja preganjanje in zaničevanje, nasprotovanje – ne samo ljudi, tudi v človekovi notranjosti pride do upora, ko bi se moral odpovedati tistemu, kar se mu zdi, da mu pripada, da mu sploh omogoča življenje. »Zaradi njega sem zavrgel vse in imam vse za smeti, da bi si prislužil Kristusa in se znašel v njem« (Flp 3,8-9).
Res, za to, da bi živeli iz evangelija, ki je višek etičnosti, brez poguma ne gre. Toda zakaj bi kdo počel vse to? Zakaj bi tvegal svoje življenje za neko idejo, za to, kar je prav, namesto da bi oportunistično preživel? Seveda se da tudi brez evangelija in tega, kar ta zahteva. Toda če nimaš ničesar, zaradi česar bi hotel tudi umreti, ali imaš sploh kaj, zaradi česar je vredno živeti?
Prispevek je bil najprej objavljen v tedniku Družina (25/2022).