Podoba Marije Pomagaj z Brezij za Sveto deželo
Podoba Marije Pomagaj z Brezij za Sveto deželo
Že skoraj pol stoletja v preddverju priljubljene bazilike Marijinega oznanjenja v Nazaretu med številnimi Marijinimi podobami z vsega sveta najdemo tudi mozaično sliko Marije, kraljice Slovencev. Podobo je duhovnik in akademski slikar Stane Kregar (1905–1973) izdelal malo pred smrtjo, na steno nazareške bazilike so jo v posebnih okoliščinah umestili februarja 1975.
Za nazareško baziliko pa se v tem času v Sloveniji ustvarja nova podoba, barvno okno z likom brezjanske Marije Pomagaj izdeluje akademski slikar Lojze Čemažar; v načrtu je, da bo vitraj v Nazaret prepeljan jeseni, v letu 2023 pa bo slovesen blagoslov.
Med številnimi narodnimi Marijinimi podobami
»Zgodba je stara dobri dve leti, rodila se je v Izraelu,« pripoveduje komisar za Sveto deželo p. Peter Lavrih, ki je v 35 letih Izrael obiskal že 170-krat.
Na romanju v letu 2019 je opazil, da v obzidju nazareške bazilike pripravljajo še sedem »odprtin«, kjer sicer že številni narodi predstavljajo svoje narodne podobe Matere Marije. Obrnil se je na sobrata, gvardijana na Brezjah p. Roberta Bahčiča, naj posreduje pri svojem nekdanjem rimskem sošolcu, sedanjem kustosu za Sveto deželo fr. Francescu Pattonu, kakšne so možnosti, da bi bila v eni od odprtin podoba brezjanske Marije Pomagaj.
V nekaj mesecih je dobil pritrdilen odgovor. Komisariat za Sveto deželo in frančiškanski samostan na Brezjah sta razpisala natečaj in k projektu povabila več umetnikov; izbrali so načrt za barvno okno umetnika Lojzeta Čemažarja. »Izdelal je že več barvnih oken za slovenske cerkve in kapele, poleg tega mu je brezjanska Marija Pomagaj blizu, večkrat priroma na Brezje,« je povedal p. Robert Bahčič.
Originalni motiv na oljni sliki
Okenska odprtina, ki je namenjena namestitvi vitraja, je visoka tri metre in je po obliki podobna trapezu. Osrednji motiv, podobo brezjanske Marije Pomagaj, je umetnik umestil v središče v obliki medaljona. To bo na kraju samem v višini od 150 do 170 centimetrov, kar je po slikarjevih besedah »v višini romarjevega očišča«.
Umetnik Čemažar poudari, da ne gre za kopijo originala: »Gre za drugačne materiale, drugačne postopke. Barvno steklo je vezano na učinek svetlobe, saj se podoba z barvnih stekel postavlja v okensko odprtino, skozi katerega zjutraj prodira drugačna svetloba kot zvečer, drugačna svetloba ob deževnem ali ob sončnem vremenu …« Učinek svetlobe se spreminja, vedno pa je ta učinek odločujoč, pravi umetnik: »Ob pomoči svetlobe, katere žarki prodirajo skozi kompozicijo barvnih stekel, more biti gledalec deležen posebnega estetskega občutja.«
Celoten prispevek si lahko preberete v zadnji številki tednika Družina (27/2022).