Pirotehnika: trgovci skrb za skupno dobro postavili pred dobiček
Pirotehnika: trgovci skrb za skupno dobro postavili pred dobiček
Prepovedane so tudi predelava, uporaba v drugih predmetih, lastna izdelava in preprodaja pirotehničnih izdelkov. Nobene vrste pirotehnike ni dovoljeno prodajati osebam, mlajšim od 14 let, določenih izdelkov tudi ne osebam, mlajšim od 18 let. Kot so sporočili s Policije, bodo – kot že prejšnja leta – dosledno ukrepali proti kršiteljem določb o uporabi pirotehničnih izdelkov. Za posameznike je predvidena globa od 400 do 1200 evrov.
Policijska statistika leta 2018: 66 kršitev ukrepov v povezavi s pirotehniko; 8 poškodovanih oseb; 18 poškodovanj premoženja; 6071 zaseženih pirotehničnih izdelkov.
Leta 2018 je bilo, po statistiki Policije, zabeleženih 66 kršitev ukrepov v povezavi s pirotehniko, kar je bilo 12 manj kot leto prej oziroma 153 manj kot rekordnega leta 2011. Več kot polovico – 35 – kršitev so storile mladoletne osebe. Poškodovanih je bilo 8 oseb (enako kot leta 2017), od tega 4 mladoletne, in to 5 lažje in 3 huje, in potrjenih 18 poškodovanj premoženja zaradi pirotehnike (leto prej 21). Trend poškodovanja premoženja že desetletje – z izjemo leta 2016 – pada. So pa leta 2018 policisti zasegli več pirotehničnih izdelkov (6071) kot leto prej (5705).
Policija in druge pristojne inštitucije že vrsto let pred božično-novoletnimi prazniki opozarjajo na varno rabo pirotehnike na način, ki ni moteč in ogrožujoč za druge, pri čemer zlasti izpostavljajo, naj mladoletniki pirotehnične izdelke uporabljajo le pod nadzorom ali v spremstvu staršev oziroma drugih odraslih oseb. Pozivom k splošni odgovornosti se zadnja leta pridružujejo tudi trgovci, ki eden za drugim umikajo pirotehniko s polic svojih trgovin. Pri sedmih največjih v Sloveniji smo preverili, ali letos ponujajo pirotehnična sredstva ali ne in zakaj so se tako odločili.
Trgovci odgovarjajo
Da ob koncu leta ne bo prodajal pirotehnike, se je kot prvi med trgovci že leta 2009 odločil Mercator. Čez nekaj let je nato zaradi povpraševanja kupcev izdelke zlasti s svetlobnimi učinki ponovno prodajal omejen čas in skladno z zakonskimi omejitvami. »Lani smo se spet odločili, da pirotehničnih sredstev ne bomo prodajali, saj si vedno manj ljudi želi glasnega pokanja, mnoge to zelo moti, poleg tega vznemirja in plaši živali. Tako bo tudi letos. Za veselo praznično vzdušje v družinskem in prijateljskem krogu pa smo v Mercatorju pripravili vse od okraskov, lepih daril, igrač in družabnih iger,« so pojasnili v Mercatorju.
V Lidlu Slovenija bodo, kot so sporočili, že tretje leto praznovali brez poka, torej tudi letos v njihovi ponudbi ne bo pirotehnike. »Odločitev pred tremi leti za umik pirotehnike je bila za nas logična nadgradnja tradicionalnega projekta 'Koraki za tačke', s katerim spodbujamo k razmisleku o odgovornem lastništvu domačih ljubljenčkov in o tem, da je v Sloveniji še vedno preveč neželenih in zavrženih živali; obenem pa tudi dodaten korak pri uresničevanju naše trajnostne pobude 'Ustvarimo boljši svet,'« so sporočili iz Lidla. V okviru te pobude združujejo družbeno odgovorne aktivnosti, k odgovornemu ravnanju spodbujajo tudi kupce, zaposlene in poslovne partnerje.
Pobude za ukinitev prodaje pirotehnike so sicer v Lidlu dobili tudi od kupcev in zaposlenih, da je bila njihova odločitev pred tremi leti prava, pa potrjujejo izjemno pozitivne reakcije javnosti. »Že drugič se pridružujemo tudi oglaševalski akciji 'Petarde? Ne, hvala!', saj menimo, da lahko prav vsi sprejmemo odgovorno odločitev in poskrbimo, da ljudi in živali – pa ne le hišnih ljubljenčkov, pač pa tudi ptic in divjih živali – zaradi nekaj trenutkov slavja ob prehodu v novo leto ne bo strah,« so še zapisali v Lidlu.
Pirotehnike letos ni na policah Mercatorja, Hoferja, Spara in Lidla, je pa na policah Merkurja. Na naša vprašanja niso odgovorili v Tušu in Eurospinu.
Iz podjetja Hofer, pri katerem so se letos pridružili trgovcem, ki so pirotehniko v celoti odstranili s prodajnih polic, so odgovorili, da se zavedajo problematike uporabe pirotehničnih sredstev in so zato že nekaj časa razmišljali o nadaljnjih ukrepih glede ponujanja tega prodajnega segmenta. »V preteklih letih smo tako našim kupcem ponujali samo omejen nabor pirotehničnih izdelkov, večinsko s svetlobnim in ne z zvočnim učinkom (pok). Pirotehničnih izdelkov v trgovinah Hofer od letos dalje ne bomo več ponujali in upamo, da bomo s tem korakom vsaj malce prispevali k mirnejšim in varnejšim praznikom,« so sporočili iz podjetja.
Enako so se odločili tudi v podjetju Spar Slovenija, v katerem so – skladno z njihovo zavezo k trajnostnemu ravnanju in željo po zagotavljanju varnih in mirnih praznikov – sprejeli odločitev, da pirotehničnih izdelkov ne bodo ponujali več. »Zavedamo se negativnih posledic neodgovorne in nepremišljene uporabe pirotehničnih sredstev, ki lahko škodujejo ljudem, živalim in okolju, odgovornost do družbe in okolja pa predstavlja pomemben del našega poslovanja. To dokazujemo s številnimi družbeno odgovornimi akcijami, kot so tradicionalna donacija hrane in priboljškov terapevtskim živalim ob dnevu živali, podpora čiščenja slovenskih rek in umeščanje okolju prijaznih izdelkov v naše trgovine,« so zapisali v Sparu.
Zato pa pirotehnična sredstva še vedno, vendar nadzorovano in selektivno, prodajajo v Merkurju, v katerem so na naše vprašanje odgovorili: »V Merkurju pirotehniko bomo prodajali, to je ena od kategorij, ki je kupcem pred novim letom na voljo v naših trgovskih centrih, pri čemer strogo upoštevamo vse standarde prodaje, veljavne za te artikle.«
Odgovora nismo prejeli iz podjetij Tuš, ki je doslej vsako leto (lani zaradi koronaukrepov sicer omejeno) v prazničnem času prodajal pirotehnična sredstva, in Eurospin, ki ni tovrstnih izdelkov imel sploh nikdar v ponudbi.