Pariz: na spornem oglasu za olimpijske igre odstranjen križ z znamenitega spomenika
Pariz: na spornem oglasu za olimpijske igre odstranjen križ z znamenitega spomenika
Ko so organizatorji letošnje olimpijade Pariz 2024 javnosti predstavili uradne plakate za ta mednarodni športni dogodek, so umetniške upodobitve francoske prestolnice sprožile številne razprave: francoski ilustrator Ugo Gattoni, ki je oblikoval barvite oglase v slogu art deco, je namreč izpustil pomembno podrobnost na eni od najznačilnejših mestnih znamenitosti – križ na vrhu kupole Les Invalides, muzeja in spomenika, povezanega z vojaško zgodovino Francije, bolnišnice in doma upokojencev za vojne veterane iz 17. stoletja, kot poroča spletni portal La Croix International.
Na olimpijskem plakatu so predstavljeni številni drugi francoski simboli in spomeniki, vključno z Eifflovim stolpom in Slavolokom zmage. Upodobitev znamenitega Les Invalides brez križa na vrhu kupole pa je marsikoga razburila, vključno z javnimi uslužbenci.
Zanikanje francoske istovetnosti?
»Pripravljeni so zanikati Francijo do te mere, da izkrivljajo resničnost in brišejo njeno zgodovino,« je bil na družbenih omrežjih oster François-Xavier Bellamy, član Evropskega parlamenta: »Kako lahko razumemo ustanovo Les Invalides, če izbrišemo križ, ki predstavlja njen najgloblji pomen? Kako lahko trdimo, da ljubimo državo, če delamo vse, da bi uničili njene korenine?«
In pri tem ni bil edini. Ogorčenje so izrazili številni drugi francoski politiki, ki se sprašujejo, zakaj je z vrha kupole odstranjen križ, zakaj na sliki ni francoske zastave in kakšen smisel ima prirejanje olimpijskih iger v Franciji, »če želimo skriti, kdo smo«.
Uradni plakati so vesela in lahkotna umetniška interpretacija novo domišljenega športnega mesta.
Res zgolj umetniška upodobitev?
Organizacijski odbor olimpijskih in paraolimpijskih iger je v izjavi za javnost umetniško ustvarjanje Uga Gattonija zagovarjal za besedami: »Uradni plakati so vesela in lahkotna umetniška interpretacija novo domišljenega športnega mesta.« Po njihovih besedah je umetnik uporabil umetniško svobodo in po svoje upodobil številne dejavnike: šlo naj bi za upodobitev, ki ni niti podrobna niti zvesta resničnosti – Eifflov stolp je, denimo, upodobljen v rožnati barvi, podzemna železnica se vije pod Slavolokom zmage … in to po njihovem mnenju »ne bi smelo biti predmet politično spodbujenih razlag«.
Po navedbah organizatorjev olimpijskih iger Pariz 2024 smernice, ki jih je olimpijski odbor naložil umetniku, niso vključevale odstranjevanja verskih simbolov. Navedeno je bilo le, da mora v svoje delo vključiti olimpijski logotip, številko in datume poletnih olimpijskih iger.
Gattoni, oblikovalec plakatov, je prav tako stopil v bran svojemu delu in pojasnil, da je predmete in stavbe na plakatih upodobil takšne, kot se mu prikazujejo v mislih, pri tem pa ni imel »nobenih prikritih motivov«.
Kot spominjajo pri La Croix International, je Pariz olimpijske igra nazadnje gostil leta 1924: takrat je bil na enem od dveh uradnih plakatov za veliki športni dogodek predstavljen metalec kopja. V ozadju je bila upodobljena bazilika Srca Jezusovega na Montmartru. Tudi na tej je manjkal križ.
Znana zgodba ...
Pariška zgodba spominja na tisto iz leta 2017, ko je javnost razburila znana trgovska veriga: s fotografij na embalaži grških izdelkov je »izbrisala« krščanske simbole. V nekaterih evropskih državah je takrat prišlo do bojkota njihovih trgovin.
Po kritičnih odzivih je predstavnik podjetja poudaril, da je sestavni del njihove tržne politike »ohranjati versko in politično nevtralnost«, ker pa se je na trgovsko verigo na družbenih omrežjih vsula ploha negativnih komentarjev, so objavili opravičilo, v katerem so zapisali, da so storili napako, ki jo globoko obžalujejo.