P. Placid Grebenc se je na podivjanost sveta odzival z dosledno predanostjo Božjim načelom [FOTO]
P. Placid Grebenc se je na podivjanost sveta odzival z dosledno predanostjo Božjim načelom [FOTO]
Pri sveti maši, ki jo je daroval stiški opat, cistercijan p. Maksimilijan File, so sodelovali tudi župnik Anton Berčan in farani iz Grebenčeve rojstne župnije Ribnice. Kot je med pridigo poudaril opat p. Maksimilijan, so pri tokratni sveti daritvi uporabili novomašni kelih p. Placida (1909–1943), ki je novo mašo pel pri božični polnočnici leta 1931. Več o njegovem življenju in smrti pa TUKAJ.
Sodi med najpogumnejše
V uvodnem pozdravu je Romana Bider iz spravne pobude Vseposvojitev, idejna začetnica svetih maš za uspeh beatifikacij slovenskih mučencev, navedla besede Frančiška Saleškega, češ da so najbolj pogumni tisti ljudje, ki najbolj prenašajo pomanjkljivosti svojih bližnjih.
»P. Placid Grebenc gotovo sodi med najpogumnejše, saj se je na podivjanost sveta okrog sebe odzival z dosledno predanostjo Božjim načelom. Njegova duhovna dediščina naj nam žari pred očmi, ko se spopadamo s podivjanostjo našega sveta. Premislimo, kako je z našo predanostjo Božjim načelom,« je poudarila.
V mučeništvu ljubezen premaga nasilje
P. Maksimilijan File je pridigo začel z mislijo, da v mučeništvu ljubezen premaga nasilje, življenje premaga smrt, odvija se soočenje med dobrim in zlim, med sovraštvom in odpuščanjem, med krotkostjo in nasiljem, ki je doseglo vrhunec na Kristusovem križu. Zato Jezus spremeni smrt tistih, ki ga ljubijo, v zarjo novega življenja.
Skozi trpljenje sledimo Jezusu
»Trpljenje, ki rodi sadove v življenju vernikov, ni trpljenje, ki nastane zaradi lastne krivde ali napačnega ravnanja. Gre za trpljenje, ki nastane zaradi dogodkov in okoliščin, za katere Bog dovoli, da se dotaknejo našega življenja. Skozi to trpljenje sledimo Jezusu in trpimo z njim oziroma smo z njim deležni njegovega trpljenja, da bi bili z njim deležni tudi njegove slave,« je izpostavil pridigar.
Mučenec ne bo čutil ran, dokler bo pogled upiral v Jezusove rane
Iz te zarje mučenec prejema moč, da zmore piti Gospodov kelih, je nadaljeval in navedel besede sv. Bernarda: »In ta opojni kelih je veličasten. Kje je takrat mučenčeva duša? Brez dvoma na vrnem. Na Jezusovem srcu, kamor je vstopila skozi njegove odprte rane. Če bi se namreč mučenec mudil le v lastni notranjosti, bi občutil, kako ga meč prebada, bolečine ne bi mogel prenesti, omagal bi in zlahka zatajil vero. Ker pa prebiva v Jezusovi zarji, lahko postane trden kot kremen. Mučenec ne bo čutil svojih ran, dokler bo njegov pogled uprt v Jezusove rane.«
Sad, ki ga bo rodilo trpljenje
P. File je spomnil, da če pšenično zrno ne pade v zemljo in ne umre, ostane samo; če pa umre, obrodi obilo sadu. Jezus je to prispodobo rodovitnega žitnega zrna uporabil najprej zase, da bi opozoril na sad, ki ga bo rodilo njegovo trpljenje. Tako kot se je Jezus v svojem življenju podredil volji svojega Očeta, se mu moramo podrediti tudi mi, njegovi učenci. Vemo, je spomnil opat: če hoče kdo iti za menoj in biti moj učenec, naj se odpove sebi, vzame vsak dan svoj križ in hodi za menoj.
Veliko načinov, kako biti mučenec za Kristusa
»Tudi mi smo poklicani, da umiramo lastni volji, zato da se lahko po nas izpolni božja volja. S tem lahko rečemo, da smo poklicani k neke vrste mučeništvu, kajti le tako bomo obrodili duhovne sadove za božje kraljestvo,« je nadaljeval stiški opat in poudaril, da obstaja veliko načinov, kako biti priča, kako biti mučenec za Kristusa.
Rdeče, belo, zeleno mučeništvo
Sv. Avguštin tako denimo piše, da poleg vrtnic rdečega, krvavega mučeništva obstajajo tudi lilije belega mučeništva, ki se izraža v čistosti življenja, še posebej v Bogu posvečenem življenju. Dalje govori tudi o bršljanu zelenega mučeništva, ki se izraža z odpovedjo, v discipliniranem življenju in predanem služenju drugim.
Kdo je še mučenec?
Dionizij Aleksandrijski je verjel, da je treba vsakega, ki posveti svoje življenje za nego bolnih med kugo, obravnavati kot mučenca. Karl Rahner pa piše, da je današnji položaj katoličanov v svetu tak, da pogosto živijo med nevernimi sorodniki. Takšna družinska situacija je lahko oblika mučeništva za verujočega zakonca, starša ali otroka, ga je citiral p. Maksimilijan.
Vsi smo lahko mučenci, ne le enkrat, ampak večkrat
»Vsi smo lahko mučenci, ne le enkrat, ampak večkrat, ko s srcem mučenca pričujemo za Kristusa. Čeprav je preganjanje kristjanov danes v svetu v porastu in je število mučencev, ki za vero prelijejo svojo kri, primerljivo prvim, najbolj krvavim stoletjem krščanstva, je v Cerkvi kljub vsemu veliko več mučencev drugih barv. Najdemo jih v naših župnijah, med laiki, duhovniki, v osebah, ki so vedno tam, ko jih potrebujemo. Mučeništvo vsakršne barve je vedno vir upanja za Cerkev in po mučencih se Cerkev ponovno krepi.«
Pri Bogu je ne prav tako blagoslov kakor da
P. File je zbrane spodbudil, naj izročijo z odprtim srcem in polni zaupanja svojo prihodnost v roke ljubečega Očeta; naj zaupajo tudi takrat, če bo kdaj rekel ne, kajti to bo rekel iz dobrih in ljubečih razlogov, ki jih ne moremo razumeti. Kakršen koli bo njegov odgovor, zaupajmo, da je točno takšen, kot bi si ga želeli slišati, če bi vedeli, kar ve Bog. Zaupajmo, da je pri Bogu ne prav tako blagoslov kakor da, je še podčrtal pridigar.
Hoja za Jezusom vključuje odpoved samemu sebi
»V daritvi in umiranju p. Placida in drugih mučencev je uresničena podoba o semenu, ki pade v zemljo in umre. Za setvijo navadno pride zima in pozimi ni mogoče videti, kaj se dogaja s semenom. Razkrije se šele, ko spomladi posije sonce. Hoja za Jezusom vključuje določeno odpoved samemu sebi in zato pomeni mučeništvo,« je pridigo zaključil opat p. Maksimilijan File.
Svetniki spreminjajo ambicije
Spomnil je še, da so nekoč sv. Ignacija Lojolskega vprašali, ali ni Frančišek Ksaverij preveč ambiciozen, on pa je odgovoril: da, vendar je še premalo ambiciozen. »Svetniki so tisti, ki veliko svojih običajnih ambicij po uspehu, ljubezni, zdravju spremenijo v ambicije po oznanjevanju in življenju vrednot evangelija in Božjega kraljestva,« je končal opat.
P. Placid v Čušinovi pesmi
Enako kot že pri vseh prejšnjih mašah za slovenske mučence, žrtve totalitarnega nasilja, ki so v postopku za beatifikacijo, je tudi svetniškega kandidata p. Placida (Alojzija) Grebenca s pesmijo, ki jo v nadaljevanju objavljamo v celoti, predstavil Gregor Čušin.
P. PLACID – LOJZE GREBENC
Živel je neki Lazar -
Lazar iz Dolenjih Laz
In daleč je prilezel Lazar -
Lazar iz Dolenjih Laz
Ob krstnem kamnu je bil – Alojzij
Na materinih prsih - Lojzek
Doma in na vasi še - Lojze in Lojz
In v samostanu - Placid
Pa vendar je bil Lazar –
Lazar iz Dolenjih Laz
In daleč je prilezel Lazar -
Lazar iz Dolenjih Laz
Bil je bolan
A ne na smrt in ne za smrt
Lazar iz Dolenjih Laz
Bil je bolan za Božjo slavo v Božjo slavo
Lazar iz Dolenjih Laz
In daleč je prilezel Lazar -
Lazar iz Dolenjih Laz
V samostan je prilezel - Lazar,
da je postal bel
Pred nebeški tron je prilezel - Lazar,
da je postal svet
V grob je prilezel - Lazar, ker je bil črn,
preveč črn za rdeče
V grob je prilezel - Lazar, ker je bil bel,
prebel za rdeče
Kje si bil, Gospod, ko se je to godilo?
Ko se je belilo z rdečo?
Ko je belo zardelo?
Ko se je zavijalo v črno?
Ko bi bil ti tukaj, Gospod, bi se to ne zgodilo?
In bi ne umrl Alojzij-Lojze-Lojzek-Placid-beli Lazar,
ker je bil prečrn za rdeče …
morda celo prerdeč za bele …
O, res je, govori Gospod …
Nisem bil tu
in vesel sem, da nisem bil tu …
Zaradi vas se veselim, da nisem bil tu,
da boste verjeli:
Ta bolezen ni za smrt
Ta smrt ni za vekomaj
Jaz sem vstajenje in življenje
Kdor vame veruje, bo živel tudi, če umre
in vekomaj ne bo umrl, kdor živi in vame veruje
Živel je neki Lazar -
Lazar iz Dolenjih Laz
In daleč je prilezel Lazar -
Lazar iz Dolenjih Laz,
ker je verjel Gospodu,
ki je rekel:
Lazar, pridi ven!
Pridi ven iz družine, da boš našel svoje brate!
Pridi ven iz samostana, da boš ljubil moje brate!
Pridi ven, da te bodo ubili tvoji bratje!
Ljubi, da boš odrešil brate!
Moli, spoveduj, odpusti … da bodo umrli mirno.
Moli, odvezuj, dopusti … da bodo morili mirno.
Absolutio!
Za vse brate
Absolutio!
Za brate vseh barv
Absolutio!
Absolutno.
Ta groza ni za smrt - ne sme biti!
Ta groza ni za smrt! – ne more biti!
Ta groza ni za vekomaj – zato se pusti ubiti,
da bo po tej grozni smrti poveličan Božji Sin!
Živel je neki Lazar -
Lazar iz Dolenjih Laz
In daleč je prilezel Lazar -
Lazar iz Dolenjih Laz
Iz groba je prilezel Lazar –
Lazar iz Dolenjih Laz
Čeprav so ga zasuli s kamenjem …
Čeprav so ga pokopali …
Čeprav so zavalili skalo …
Čeprav so grob z zemljo zravnali …
Čeprav so nanj pozabili …
je prilezel ven in daleč,
Lazar iz Dolenjih Laz,
ker se takih stvari ne pozabi,
ker se takih ljudi ne pozabi …
Ker Gospod ne pozabi svojih obljub
Ker Ljubezen ne pozablja
Vse oprosti, vse veruje, vse upa, vse prenese …
In ne umre
Alojzij-Lojze-Lojzek-Placid
Lazar iz Dolenjih Laz
(prosi za nas)