Menu
Košarica
Zapri

Tvoja košarica je prazna.

Zapri
Iskanje

Ne nasedi zavajanju … pa če je še tako zeleno!

Za vas piše:
Patricija Gril
Objava: 27. 06. 2024 / 10:01
Oznake: Družba, Mladi
Čas branja: 3 minute
Nazadnje Posodobljeno: 27.06.2024 / 10:13
Ustavi predvajanje Nalaganje
Ne nasedi zavajanju … pa če je še tako zeleno!
Najst
S tovrstnimi aferami organizacije izgubijo ugled, v nekaterih primerih pa so tudi sodno preganjane. FOTO: Feepik

Ne nasedi zavajanju … pa če je še tako zeleno!

Si že slišal za zeleno zavajanje? Morda ga poznaš pod angleškim izrazom greenwashing, pomeni pa zavajajoče prikazovanje in prodajanje storitev ali izdelkov, kot da so narejeni na ekološki način oz. so prijazni do okolja, čeprav niso.

V okoljski rubriki Zemljožer tokrat odkrivamo in razkrivamo zeleno zavajanje.

Prispevek je bil najprej objavljen v reviji Najst.

Problem

Verjetno ti je jasno, da je vsakršno zeleno zavajanje problematično. Ne le, da ni etično, z njim se negativni vplivi na okolje še povečujejo, saj po določenih škodljivih izdelkih v dobri veri posegajo tudi ekološko ozaveščeni kupci. Med katerimi si ob rednem branju Zemljožera gotovo tudi ti! :) Zato pozor. Kaj je torej zeleno zavajanje?

Nekatere organizacije izboljšajo delček svojega delovanja in se s tem bahajo, zamolčijo pa, da se večji del njihovega delovanja ni prav nič spremenil in v veliki meri še vedno škodijo okolju. Najpogosteje proizvajalci določene informacije torej preprosto zamolčijo. Kako? Izdelek je označen kot okolju prijazen, ampak ta trditev temelji le na majhnem naboru lastnosti (npr. narejen je iz recikliranih materialov). Druge neomenjene lastnosti (npr. poraba energije pri proizvodnji, izpusti strupenih plinov) pa negativno vplivajo na okolje.

Najpogosteje proizvajalci določene informacije preprosto zamolčijo.

Včasih trdijo nekaj, za kar ne navedejo natančnih podatkov oz. dokazov (npr. ne veš, koliko odstotkov recikliranega bombaža je v robčkih?). Pogost način zavajanja je tudi nejasnost – uporaba preširokih izrazov. Tako se zgodi, da proizvajalec oglašuje »100% naravno« čistilo, ki seveda lahko vsebuje (povsem naravno :)) škodljive, strupene sestavine.

Zgodi se tudi, da proizvajalci navedejo kaj, kar je sicer res, vendar ni pomembno. Tak primer je opozarjanje, da so izdelki brez snovi, ki so itak zakonsko prepovedane. Nihče pa ne vpraša, kaj proizvajalci po prepovedi uporabljajo kot nadomestek za te snovi … Ponekod je prišlo na dan, da so prepovedane strupene snovi nadomestili s še bolj strupenimi!

FOTO: Freepik

In še tole lahko opaziš: nekateri izdelki imajo na embalaži besedilo ali grafiko, ki npr. sporoča, da se s tem izdelkom borimo proti globalnemu segrevanju, v resnici pa ne gre za noben certifikat, ampak le za poskus proizvajalca, da bi privabil okoljsko ozaveščene kupce.

Rešitve

Takšno ravnanje proizvajalcev in prodajalcev prej ali slej pride na dan. S tovrstnimi aferami organizacije izgubijo ugled, v nekaterih primerih pa so tudi sodno preganjane.

Ker so se prakse zelenega zavajanja v zadnjih letih močno razširile, so na ravni Evropske unije po novem prepovedane splošne okoljske trditve brez dokazov. Vse informacije o vplivu izdelkov na okolje, življenjski dobi, možnosti popravila, sestavi, postopku izdelave in uporabi morajo biti po novem podprte s preverljivimi viri.

Vse informacije o vplivu izdelkov na okolje, življenjski dobi, možnosti popravila, sestavi, postopku izdelave in uporabi morajo biti po novem podprte s preverljivimi viri.

Tudi trditve, da ima izdelek »nevtralen vpliv« na okolje, ker naj bi proizvajalec »izravnaval« toplogredne izpuste, niso več dovoljene. Gre namreč za kratkoročne rešitve, ki pogosto sploh niso povezane z uporabo fosilnih goriv. Ta pa so, kot gotovo veš, glavni krivec za ogljične izpuste. Zavajanje bo proizvajalce zdaj drago stalo, vendar imajo države za uvedbo vseh teh predpisov v prakso dve leti časa. Do takrat pa – kaj lahko narediš?

Kaj lahko narediš ti?

  • Veliko primerov zelenega zavajanja si lahko ogledaš v filmu Zelena laž. Ko poznaš načine zavajanja, jih hitreje prepoznaš v vsakdanjem življenju.
  • Ohrani zdravo kritičnost. Naj bo v tebi ob oglaševanju naravi prijaznih izdelkov vedno kanček dvoma. Je zadeva res zelena? So proizvajalci in prodajalci pošteni? Preveri!
  • Pozanimaj se, kateri so uradni certifikati za eko in bio izdelke. Če kje naletiš na drugačne »znakce«, zastrizi z ušesi.

Prispevek je bil najprej objavljen v reviji Najst (6/2024). Spremljaj Najst tudi na Facebooku, Instagramu in TikToku.

Kupi v trgovini

birma
Najst
5,50€
Nalaganje
Nazaj na vrh