Močnikov Pasijon v letu Gospodovem 2021
Močnikov Pasijon v letu Gospodovem 2021
Močnikova skladba Passio Domini nostri Iesu Christi secundum Joannem za soliste, zbor, orgle in simfonični orkester je bila izvedena dvakrat: aprila 2011 pod dirigentsko taktirko Mirosława Jaceka Błaszczykega in marca 2012 v sporedu Dnevov Škofjeloškega pasijona pod dirigentskim vodstvom skladatelja. Slovenska Filharmonija je lani, v posebnih okoliščinah epidemije, skladatelja prosila, da partituro predela in pripravi novo, »komorno« različico skladbe. »Ker se nova različica skladbe od prvotne zvokovno zelo razlikuje, sem izbral tudi drugačen naslov, Passio Anno Domini MMXXI (Pasijon v letu Gospodovem 2021), ki odraža čas njenega nastanka,« je zapisal skladatelj Močnik. Na tokratnem koncertu bo zboru in orkestru Slovenske filharmonije dirigiral Simon Krečič, solisti pa bodo Marta Močnik Pirc, sopran (Historicus), Theresa Plut, sopran (Angelus), David Jagodic, tenor (Pilatus), in Jože Vidic, bas (Kristus).
Preberite tudi > Damijan Močnik: Potrebna je še iskra Božjega navdiha
Izdajstvo, zatajitev, obsojanje … in večna Ljubezen
»Pasijon sem komponiral kot zvočno razmišljanje o Jezusovem odrešilnem trpljenju. Z glasbo sem skušal poudariti značaje posameznih oseb in dramatično dogajanje z orkestrom – v novi različici z izbranimi glasbili – kar najbolj barvito ozvočiti,« je o novi (prirejeni) pasijonski skladbi povedal Močnik. »Kristusovo trpljenje sem postavil v kontekst njegovega življenja in nauka ter poudaril nekatera ključna dejanja in dogodke, v katerih se lahko prepozna sleherni poslušalec, kristjan, pripadnik katerekoli druge vere ali neverujoči: največja priljubljenost, naslednji trenutek največja osovraženost, izdajstvo, zatajitev, obsojanje, obsodba zaradi namišljene krivde ter na drugi strani neskončna in večna Ljubezen.«
Pasijon v šestih delih
Pasijon je Damijan Močnik zasnoval v šestih delih. »Število šest velja za popolno število, numerus perfectus, tudi simbol harmonije in ljubezni,« pravi skladatelj in po delih razloži pasijonsko zgodbo. Prvi del, In principio erat Verbum (V začetku je bila beseda), začne angel, brez sodelovanja glasbil, napove in predstavi učlovečeno Božjo besedo, sledi Jezusov prvi spev s tremi osrednjimi mislimi o sebi in svojem poslanstvu: »Jaz sem kruh življenja«, »Jaz sem dobri pastir«, »Jaz sem vstajenje in življenje«. Prvi del skleneta Jezusov slavnostni vhod v Jeruzalem in radostno vzklikanje množice. Drugi del, Festum paschale (Slavje zadnje večerje), poje o Kristusovi zadnji večerji z apostoli, napovedi Judovega izdajstva, sklene ga Jezusova oporoka, postavitev evharistije in zapoved ljubezni: »Kakor sem vas jaz ljubil, tako se tudi vi ljubite med seboj!« V tretjem delu, Gethsemani (Getsemani), sledimo prihodu izdajalca Jude z vojaki in Jezusovemu prijetju. Četrti del, Petrus (Peter), je posvečen Petrovi zatajitvi. V petem delu, Pilatus (Pilat), spremljamo pomenljiv pogovor Jezusa in Pilata, šesti del opeva Jezusovo križanje. »Uglasbil sem Jezusove poslednje besede s križa vseh štirih evangelistov po vzoru skladb Sedem Jezusovih poslednjih besed na križu od baročnega do današnjega časa,« pove skladatelj. Pasijon zaokroži uvodna melodija prvega stavka (V začetku je bila beseda), z novim besedilom pa angel zapoje odgovor na retorično vprašanje: »Katera beseda je bila na začetku? – Amor aeternum (Večna Ljubezen)!« Nihče nima večje ljubezni kot ta, ki da življenje za svoje prijatelje.
Vloga historicusa – pripovedovalca v dramatičnem slogu
»V pasijonu ima vsaka oseba svojo posebno in načrtno izbrano glasbeno podobo in jezik,« razloži skladatelj Močnik. »Kristus deluje umirjeno, dostojanstveno, njegove melodije spominjajo na gregorijanski koral … V glasbi baročnega časa je pasijonsko evangeljsko zgodbo pripovedoval tenorist, v nedavni preteklosti pa so skladatelji namesto solista uporabili tudi kvartet (Arvo Pärt) ali manjši zbor (James MacMillan). Odločil sem se, da vlogo historicusa – pripovedovalca napišem v dramatično arioznem slogu. S svojo okretnostjo in obsegom mi je nenavaden izbor soprana mogoče nudil velike možnosti izraza, predvsem pa je v celotnem pasijonu učinkovito nasprotje večini moških vlog … Zbor je razen na začetku in ob koncu večinoma navijaško, hujskaško razpoložen, kar se odraža v preprosti melodiki in učinkovitih ritmih. Ni naključje, da je radostno vzklikanje 'Hozana!' ob Jezusovem vhodu v Jeruzalem zelo podobno ogorčenim vzklikom 'Crucufige!' ('Križaj ga!'), saj gre za iste ljudi, za množico, ki so ji prišepnili drugačno vsebino.«
Preberite tudi > [IZ ARHIVA] "Svetovni" skladatelj
Pasijon navzoč v glasbi že od 6. stoletja
»Zgodba štirih evangelistov o Kristusovem trpljenju je v zavesti in liturgični praksi zahodne krščanske cerkve in njene glasbe kot oblika pobožnosti navzoča že od približno 6. stoletja, ko je pasijonsko zgodbo pripovedoval in pozneje po glasbenih vzorcih gregorijanskega korala pel najprej en pevec duhovnik, po začetku drugega tisočletja naše ere pa trije: evangeljski srednji glas, visoki glas – nosilec različnih vlog – ter nizki glas Kristusa,« piše v spremnem besedilu h koncertu Jože Faganel: »Predvsem italijanska izročila 15. stoletja in nekatera poznejša poleg obsegov glasov treh izvajalcev pasijona opisujejo dodane spremljevalne molitve in meditativna besedila, tudi obvezna, ki pasijonsko besedilo dopolnjujejo.« Omenjajo, piše Faganel, liturgično hierarhijo izvajalcev, takratne »cerkvene redove«, duhovnika, diakona in subdiakona, ki pasijon »lahko« izvajajo, prav tako »cerkvene čase«, v katerih se pasijon izvaja, posebej podrobno za teden pred veliko nočjo: »V razvoju komponirane glasbe in cerkvenoglasbene prakse se je pasijon kot glasbena vrsta ves čas razvijal, dopolnjevali so ga različni vsebinski in glasbeni prijemi, a v obeh okoljih zahodne cerkve, katoliškem in protestantskem, brez posebnih vsebinskih razlik.«
Močnikov Pasijon tudi prek slovenskih meja
Ne le na slovenskih odrih, Močnikovo skladbo Pasijon so že izvajali tudi na tujih odrih. Pred kratkim so v Münchnu pri Bavarskem radiu nemški solisti, gostujoči Zbor Slovenske filharmonije, Münchenski radijski orkester in njegov vodja, dirigent Ivan Repušić, partituro arhivsko posneli. Ker koncertov z občinstvom Bavarski radio v času po epidemiji še ne prireja, bodo posnetek predvajali na spletni strani radia v nedeljo, 20. marca, ob 19. uri na programu BR-Klassik, v načrtu pa je tudi izdaja na plošči.
Slovenska filharmonija izvedbo skladbe Passio Anno Domini MMXXII (Pasijon v letu Gospodovem 2021) skladatelja Damijana Močnika v petek, 18. marca, prireja v sklopu abonmaja Vokalno-instrumentalni program. Pred koncertom bo ob 18.30 uri predkoncertni pogovor s skladateljem in izvajalci. Vstopnice si priskrbite na blagajni Slovenske filharmonije.