Z ravnateljico katoliške montessori šole o napovedanih spremembah pred novim šolskim letom
Z ravnateljico katoliške montessori šole o napovedanih spremembah pred novim šolskim letom
Osnovna šola Montessori s 26 zaposlenimi je del Zavoda Antona Martina Slomška v Mariboru, ki je prve otroke sprejela v šolskem letu 2015/2016, ko je šolski prag prestopilo 19 otrok. S septembrom jo bo obiskovalo 158 otrok, od tega se jih nekaj izobražuje na domu.
Ena od novosti novega šolskega leta je, da bo nacionalno preverjanje znanja (NPZ) v tretjem razredu postalo obvezno, v devetem razredu pa ga bo mogoče uporabiti tudi kot enega od meril pri vpisu v srednje šole, ki imajo omejitev vpisa. Kako v luči tega, da se vaš predmetnik razlikuje od tistega v večini osnovnih šol, gledate na to?
Skozi izkustveno učenje v prvi triadi osnovne šole montessori otroci osvojijo mnoga znanja, se pa ta nekoliko razlikujejo od tistih v državnih šolah. Delujemo po programu montessori, ki ga je potrdil strokovni svet, vključuje pa vsebinske posebnosti in drugačno časovno razporeditev usvajanja znanja. Ker NPZ temelji na preverjanju znanja glede na državni kurikulum, takšno preverjanje znanja v šolah, ki delujemo po posebnih pedagoških načelih, ne odraža dejanskega doseganja ciljev. Prihaja lahko do slabših rezultatov na področjih, ki jih zaradi drugačnega časovnega razporeda otroci sploh še niso obravnavali, ne meri pa znanja na področjih, ki so jih otroci že usvojili, pa tega ni v programu nacionalnega preverjanja znanja. To lahko privede do nepotrebnih negativnih informacij otrokom o njihovi (ne)uspešnosti oz. nas kot šolo postavlja pred izziv prilagajanja in odmikanja od programa, da bi otroke pripravili na vsebine, ki jih meri NPZ.
Pri preverjanju znanja v 9. razredu je za nas ključna sprememba, da se poleg matematike in slovenščine ne bo več preverjalo znanja angleščine, kot je bilo doslej, temveč bo tretji predmet poljubno določen, kar bo lahko pomenilo preverjanje znanja pri predmetih, ki jih naša šola sploh ne izvaja oz. jih izvajamo v drugačni obliki. Na vse to smo s sodelovanju z Združenjem montessori Slovenije opozarjali že pred sprejetjem nove zakonodaje, pa žal nismo bili slišani.
Tako smo zdaj pred izzivi, na katere želimo odgovoriti predvsem z mislijo na otroke in njihove potrebe. Pri tem bomo sodelovali z Osnovno šolo montessori iz Ljubljane.
Med drugim je predvidena uvedba učenja tujega jezika v prvem razredu. Pri vas je učenje tujih jezikov v prvem razredu stalna praksa, kajne?
Drži, v predmetnik osnovne šole montessori sta od prvega razreda vključena angleščina in drugi tuj jezik.
Med novostmi je tudi t. i. razširjeni program, v sklopu katerega bodo neobvezne izbirne predmete, dodatni in dopolnilni pouk ter interesne dejavnosti zamenjale nove vsebine s področij gibanja in zdravja, kulturne in državljanske vzgoje. Kako se bo to odrazilo v vašem primeru?
Šole se bomo v prenovljeni koncept razširjenega programa vključevale postopoma do šolskega leta 2028/2029, v prihajajočem šolskem letu se bo izvajal na 144 osnovnim šolah. Naša šola vanj še ni vključena.
Na prepihu je tudi sprememba učnih načrtov, ki naj bi jih prenovili do leta 2026 in jih digitalizirali. Kakšen je vaš pogled na to?
Zagovarjamo, da se neposredna uporaba računalnikov ne vpeljuje v vrtčevskem obdobju in v osnovni šoli do 4. razreda, a se hkrati podpira priprava otrok na razvoj računalniškega mišljenja in razumevanja osnovnih konceptov tehnologije brez neposredne uporabe računalniških zaslonov.
Pedagogika montessori ima bogate izkušnje s področja didaktičnih materialov, ki nudijo izkustveno možnost otroku pri pridobivanju znanja in usvajanja specifičnih kompetenc. Uporaba tehnologije brez računalnikov predstavlja razvijanje algoritmičnega razumevanja oz. računalniškega razmišljanja prek didaktičnih materialov.
Pri spreminjanju učnih načrtov je treba biti pozoren, da se ne le vpeljuje novih vsebin, temveč se hkrati razmišlja, katerim ne več aktualnim bi se lahko odrekli.
Po zadnjih podatkih naj bi v Sloveniji primanjkovalo približno 4000 učiteljev. Kakšna je kadrovska slika na vaši šoli?
Učitelj, ki želi poučevati na šoli montessori, mora imeti poleg univerzitetne še montessori izobrazbo, kar pomeni dodaten študij oz. izobraževanje. Tako na naši šoli poučujejo zavzeti, srčni pedagogi, ki so svoj poklic res prepoznali in izbrali. Je pa težava, kadar je potrebno nadomeščanje daljše odsotnosti, saj ne le da opazno primanjkuje kandidatov, prostih osnovnošolskih montessori pedagogov ni.