Kaj moramo vedeti o Mariji in muslimanih
Kaj moramo vedeti o Mariji in muslimanih
Mošeja šejka Mohameda bin Zayeda v Abu Dabiju je pred kratkim dobila novo ime, ki je bilo v medijih deležno precejšnje pozornosti. Po novem je to mošeja Mirjam (Marije), Jezusove Matere. Ta velikodušna gesta šejka Mohameda bin Zayeda al-Nahyana si zasluži, da jo hvaležno sprejmemo in pravilno razumemo.
Marija, Jezusova mati, igra pomembni, vendar različni vlogi v islamu in krščanstvu in pomembno je, da tako kristjani kot muslimani razumemo, kaj to pomeni in česa ne. Na nek način to lahko razumemo kot angleščino, en jezik, ki »deli« dve državi, Veliko Britanijo in Združene države Amerike.
Res je, da v Koranu najdemo poročila o Mariji, ki so precej podobna tistim v evangelijih. Res pa je tudi, da se podobi marije v Koranu in Novi zavezi med seboj precej razlikujeta. Če je Marija v Koranu mati Jezusa, preroka, je v Novi zavezi Mati Jezusa, učlovečenega Boga. V obeh religijah je Marijina oseba tesno povezana z osebo sina Jezusa. Kako v verskem izročilu gledamo na Jezusa, močno vpliva na naš odnos do Marije. Krščansko vero v Sveto Trojico in s tem v Jezusovo človeško in Božjo naravo v Koranu in islamu odločno zavračajo. Posledično se nujno razlikujeta podobi in vlogi Marije v obeh veroizpovedih.
To seveda v ničemer ne zmanjšuje pomena geste šejka Mohameda bin Zayeda ali vloge Marije v krščansko-muslimanskih odnosih. Vsekakor pa jo postavlja v pravi in bolj stvaren kontekst. Če kristjani pričakujemo, da ima Marija v islamu pomembno vlogo, bomo razočarani. Če pa mislimo, da njena vloga v islamu ni vredna omembe, potem žal podcenjujemo Marijino vlogo, ki jo igra v duhovnem življenju muslimanov.
Če upoštevamo vse razlike in podobnosti Marijine vloge v krščanstvu in islamu, pa Jezusova Mati igra pomembno vlogo v krščansko-muslimanskem dialogu: ona je tista, ki sliši Božjo besedo, ji verjame in jo junaško udejanja v svojem življenju.
Z ozirom na vse to je dobro, če o Mariji in muslimanih poznamo teh pet stvari:
· Marija je ena izmed dveh najpomembnejših žensk v islamu. Fatima, Mohamedova hči in žena njegovega bratranca Alija ibn Abi Taliba, je verjetno najpomembnejša ženska figura v zavesti muslimanov. Fatimo imenujejo tudi »al-Zahrâ«, vzvišena. Dominantna ženska figura v Koranu pa je Marija.
· Vsebina besedila Surat Maryam, »Marijinega poglavja«, predstavlja 19. poglavje Korana. V tem poglavju je tudi poročilo o Marijinem oznanjenju. Najti je nekaj podobnosti z Lukovo pripovedjo o tem dogodku: angel, poslan od Boga k Devici Mariji, ji oznani, da bo rodila sina, ona pa se odzove na enak način kot v Lukovem evangeliju.
· Medtem ko Marijin sin v Koranu vsekakor ni Božji, pa Koran poudarja, da je bil spočet brez človeškega posredovanja in da je njegova mati ostala devica.
· Ko so se nekateri prvi muslimani leta 1615 umaknili preganjanju v Meki, so se zatekli h kralju Abesinije (danes Etiopije), ki je bila krščansko kraljestvo. Ko jih je kralj povprašal po novi veri (islamu), je Ja’far ibn Abi Talib navedel odlomek iz Korana, ki govori o Mariji. Kralj je spoznal, da je njihova vera podobna krščanstvu in je muslimanom ponudil zatočišče.
· V številnih krajih na Bližnjem Vzhodu – v Libanonu, Efezu, Turčiji – krščanska svetišča, posvečena Mariji, pogosto obiščejo tudi muslimanski romarji. Čeprav veja sunitskega islama, uradne različice te veroizpovedi v Savdski Arabiji, tega ne sprejema, pa se v praksi to ne kaže, posebej ne v krajih, kjer ima češčenje Marije globoke in starodavne korenine.
Vir: www.aleteia.org
Foto: splet (Wikipedia)