Justin
Justin
Justin, Just, Justo, Juštin, ; Justa, Justina, Justika, Justi, Juština.
Zavetnik: filozofov, apologetov, predavateljev in govornikov
Atributi: beli plašč, značilnem za filozofe, večinoma drži v rokah knjigo, pero ali meč
Ime: Justin izhaja iz imena Just, ta pa iz latinskega imena Justus. V latinščini ima beseda justus širok pomen: »pravičen, pošten; zakonit, utemeljen, tehten, pristojen; pravilen, pravi, reden«.Rodil se je okoli leta 100 v kraju Flavia Neapolis, danes Nablus v Jordaniji,
umrl pa okoli leta 165 v Rimu v Italiji.
Družina: Bil je vzgojen v poganski veri, njegovi starši so bili rimski aristokrati. Sam zapiše, da je bilo njegovemu očetu ime Priska, dedu pa Bahej.
Spreobrnjenje: Potem ko je zaman iskal resnico v šolah raznih filozofov, se je umaknil v samoto. Nekoč je na sprehodu ob morju srečal starca, ki se mu je pridružil in ga opomnil na preroke stare zaveze, ki jih starost, svetost in čudeži izpričujejo za oznanjevalce resnice. Justin je začel prebirati Sveto pismo in opazovati življenje kristjanov. Pritegnili so ga zlasti krščanska ljubezen do sovražnikov, potrpežljivost, čistost, resnicoljubnost in neustrašenost pred smrtjo. Tako se je dal okoli leta 130 v Efezu krstiti in postal kristjan.
Poslanstvo: Po krstu je Justin povsod, kamor je prišel, oznanjal evangelij. Konec svojega življenja je dočakal v Rimu, kjer je kmalu postal zelo iskan učitelj. Ustanovil je šolo in učil krščansko filozofijo ter imel pri tem velik uspeh. Ves čas je bil vnet zagovornik krščanstva; ostro je grajal preganjanje kristjanov in mu nasprotoval.
Zavetnik: filozofov, apologetov, predavateljev in govornikov.
Dela: Dve Apologiji (obramba krščanstva), Dialog z Judom Trifonom, več njegovih del pa se je izgubilo. Napisal je tudi prva poročila o rimski, starocerkveni liturgiji.
Mučeništvo: Tekmec filozof Krescencij ga je ovadil, rimski prefekt Junij Rustik pa ga je skupaj s še šestimi njegovimi učenci obsodil na mučeniško smrt, jih dal prebičati in obglaviti. Poročilo o njegovem mučeništvu je ohranjeno v uradnem zapisniku o zasliševanju.
Upodobitve: Upodabljajo ga v belem plašču, značilnem za filozofe, večinoma drži v rokah knjigo, lahko pa ima tudi pero ali meč.
Goduje: 1. junija, rimski martirologij pa je svojčas navajal za njegov god 14. april.
Misel: »Tako kakor je po Božji besedi Jezus, naš Odrešenik, postal človek in daroval svoje meso in kri za naše odrešenje, tako tudi hrana, ki jo blagoslovimo z molitvijo njegovih besed, postane meso in kri učlovečenega Jezusa.«
Doma je bil v Sihemu v Palestini in kot sin poganskih staršev vzgojen v poganskem duhu. Po naravi je bil plemenitega srca, s posebnim čutom za pravičnost. Pri poganskih modroslovnih šolah je iskal resnice, odgovora na najvažnejša vprašanja: od kod in čemu je človek na svetu.
Željan miru se je nekoč zatekel iz mesta v samoto ob morju. Tam se mu je pridružil neznan starec in Justin mu je potožil svojo dušno bolečino. Tedaj mu je starec razodel glavne krščanske resnice in mu priporočil branje Svetega pisma: »Tam boš našel vso resnico. Če pa hočeš, da se ti odpro vrata do resnice, moraš predvsem moliti za dar luči od zgoraj.« Justin je vzljubil Kristusove prijatelje in postal kristjan. Ni se pa dal posvetiti v mašnika, ampak je kot svetni učenjak - filozof - oznanjal od mesta do mesta Kristusov nauk kot najvišjo modrost. Tako je prišel tudi v Rim. Tam je zasnoval šolo za krščansko modrost. Videl je tudi kot nikjer prej strahotno krivico, ki se godi kristjanom: kako jih ženejo na morišče samo zato, ker se imenujejo kristjani; nobenega drugega dokaza ni treba. Proti tem krivicam je napisal Justin dve razpravi - Apologiji, v katerih se obrača naravnost na cesarja Antonina Pija in do vsega rimskega ljudstva.
V teh razpravah zavrača očitke na račun kristjanov in tudi lepo razlaga, kaj se dogaja pri maši oz. evharistiji. To je prva razlaga maše, ki se nam je ohranila iz zgodnje krščanske dobe. Za Apologijama je izdal »Dialog z Judom Trifonom«, najstarejšo ohranjeno obrambo krščanstva pred judovskimi ugovori. Justinovo bivanje v Rimu se je končalo z mučeniško smrtjo. Bilo je to med letoma 163 in 167. Ohranjeno je poročilo o mučeništvu Justina in njegovih tovarišev po uradnem zapisniku o zasliševanju obtoženih.
Goduje 1. junija.