Dan, ko je Marija »zaspala« za nebesa
Dan, ko je Marija »zaspala« za nebesa
Ta praznik je pomemben tako v Katoliški kot v Pravoslavni cerkvi. Čeprav gre načeloma za isti dogodek, pa mu vzhodno in zahodno cerkveno izročilo namenjata različne poudarke: vzhodnocerkvena teologija in izročilo govorita o »Marijinem zaspanju« (dormitio), zahodnocerkvena pa o »vnebovzetju« (assumptio). Na zahodu se torej bolj poudarja Marijino poveličanje in zmagoslavni vstop v nebesa, na vzhodu pa je bolj v ospredju njena smrt in odhod s sveta. Posebnost Pravoslavne cerkve je tudi v tem, da se tamkajšnji verniki na ta praznik pripravljajo s štirinajstdnevnim t.i. »Marijinim postom«.
Na zahodu se bolj poudarja Marijino poveličanje in zmagoslavni vstop v nebesa, na vzhodu pa je bolj v ospredju njena smrt in odhod s sveta.
Tiste pravoslavne Cerkve, ki datumsko stalne praznike v cerkvenem letu (kot je božič) tako kot zahodne Cerkve obhajajo po gregorijanskem koledarju, so tudi praznik Marijinega zaspanja obhajale 15. avgusta. Mednje sodijo grška, romunska in bolgarska pravoslavna Cerkev. Cerkve, ki upoštevajo julijanski koledar, pa praznik Marijinega zaspanja obhajajo danes, 28. avgusta. Med njimi sta ruska in srbska pravoslavna Cerkev.
Marija na smrtni postelji
Razlike v poudarku Marijinega praznika, ki ga katoličani obhajamo 15. avgusta, so vidne tudi v umetnosti. V zahodnem izročilu prevladujejo upodobitve zmagoslavnega vstopa Device Marije (z zemeljskim telesom) v nebesa, medtem ko pravoslavne ikone večinoma prikazujejo Marijo na smrtni postelji, obdano z apostoli, za njimi pa stoji Kristus, ki sprejema dušo svoje Matere. Slikar Lojze Čemažar je oba poudarka lepo povezal na veliki freski v prezbiteriju stolnice v Beogradu.
Kraj in čas Marijine smrti nista znana.
Kraj Marijine smrti ni znan. Nekatera izročila pravijo, da je umrla v Efezu, druga, da v Jeruzalemu, in da se je apostol Janez šele po njeni smrti preselil v Efez. V Jeruzalemu je cerkev Marijinega zaspanja blizu dvorane zadnje večerje, v vrtu Getsemani naj bi bil kraj njenega groba. Tudi čas Marijine smrti ni znan, zapisi pa brez razlike poudarjajo, da je bila kmalu po smrti tudi s telesom vzeta v nebo. Izročilo pravi, da jo je Jezus prišel iskat skupaj z angeli in jo popeljal v slavo poveličanja.