Damir Globočnik – 30 spomenikov
Damir Globočnik – 30 spomenikov
Ob zgodovinskih prevratih je simbolna vloga spomenikov ponovno oživela, zato je njihovo odstranjevanje želelo uničiti tudi pričevalno in simbolno funkcijo spomenikov. Spomeniška krajina se je sčasoma spreminjala, saj skoraj tretjina spomenikov ne stoji več ali pa so bili temeljito predelani.
Slovenska spomeniška krajina je tesno povezana z narodnim gibanjem
Globočnik v knjigi obravnava javne spomenike, ki so jih na Slovenskem postavljali od sredine 19. stoletja do konca druge svetovne vojne. Figuralni in arhitektonski spomeniki, spominske plošče in nagrobni spomeniki so nastali z namenom slavljenja zaslužnih posameznikov ali dogodkov. Imeli so pomembno vlogo simbola, ki pripadnike istega naroda povezuje v narodno skupnost.
Zato je bila slovenska spomeniška vnema tesno povezana z narodnim gibanjem. Spomeniki so odraz slovenskega narodnega, političnega, kulturnega in socialnega razvoja, tudi po njihovi zaslugi so Slovenci kot narod uspeli oblikovati svojo kulturno in duhovno fiziognomijo.
Zbirka tridesetih besedil je pestra
Zbirka tridesetih besedil je dokaj pestra, saj posamezna poglavja obravnavajo spomenike literatom, glasbenikom, misijonarjem, znanstveniku, dobrotnici, svetniku, cesarju, dvema kraljema, padlim vojakom in zmagi.
Začenja se s prvim pomembnim spomeniškim mejnikom, nagrobnim spomenikom pesniku dr. Francetu Prešernu. Sledijo opisi prizadevanj za postavitve posameznih spomenikov in spominskih obeležij, ki v večini primerov presegajo lokalni okvir, saj se je v ta prizadevanja vključila celotna slovenska narodna skupnost, o čemer najbolj zgovorno pričajo spiski darovalcev denarnih sredstev za nek spomenik.
Ni pa v tej knjigi besedil o spomenikih, ki so bila objavljena na drugih mestih.
Likovno in simbolno
Kot je pojasnil avtor v predgovoru, je na celovit vpogled v slovensko spomeniško produkcijo potrebno poseči vsaj po knjigi Špelce Čopič Javni spomeniki v slovenskem kiparstvu prve polovice 20. stoletja (Ljubljana, 2000, prirejena doktorska disertacija), brez katere tudi te zbirke besedil ne bi bilo.
Prav tako pa tudi po knjigah Prešeren in likovna umetnost (Ljubljana, 2005, doktorska disertacija) in Likovno in simbolno, v kateri je Globočnik podrobneje obravnaval Vodnikov spomenik, Prešernov spomenik, Ilirski steber in spomenike padlim slovenskim vojakom v prvi svetovni vojni, ter po knjižici Trubarjev spomenik v Ljubljani, ki je osvetlila nastanek našega, po mnenju avtorja najbrž najlepšega in najbolj kakovostnega modernega javnega spomenika.
Pomembni mejniki v razvoju spomeniškega gibanja na Slovenskem
Omenjeni spomeniki so predstavljali tudi pomembne mejnike v razvoju spomeniškega gibanja na Slovenskem. Tako bi lahko namreč poimenovali spomeniška prizadevanja, ki so bila mnogo bolj pestra, dolgotrajna, angažirana in izjemna, kot jih lahko predstavi ta knjiga.
Tovrstni mejniki v njej pa so vsaj Slomškov spomenik, ki je bil zaradi nasprotovanja nemškoliberalne mestne oblasti postavljen v mariborski stolnici in ne na enem od mestnih trgov, Levstikov spomenik v Velikih Laščah, cesarjev spomenik v Ljubljani, Miklošičev spomenik v Ljutomeru in še nekateri.
O zgodovinski dinamiki priča nekdanji spomenik nemškemu pesniku Anastaziju Grünu na vogalu ljubljanskih Križank, ki so ga postavili ljubljanski Nemci kljub močnemu slovenskemu nasprotovanju.
Najmlajši v knjigi je Spomenik zmage v Murski Soboti
Poglavje o slovenskih spomenikih v Clevelandu razkriva razcepljenost slovenske izseljenske skupnosti na katoliški in socialdemokratski del, poglavje o skulpturi Franceta Kralja, ki je bila s postavitvijo na Muzejski trg spremenjena v javno plastiko, pa govori o koketiranju dela kulturne javnosti z nacionalsocialističnimi pogledi nemškega Tretjega rajha.
Poglavje o spomeniku kralju Aleksandru I. Karađorđeviću podrobno rekonstruira spomeniško akcijo in izdelavo spomenika, ki pa zaradi nemške okupacije leta 1941 nikoli ni bil postavljen na trg ob mariborskem gradu.
Med obravnavanimi spomeniki je po času nastanka najmlajši Spomenik zmage v Murski Soboti, ki kot prvi veliki spomenik, postavljen po drugi svetovni vojni, odpira novo tematiko v spomeniškem kiparstvu na Slovenskem.
Slovencem je uspelo postaviti nekaj spomenikov, ki so primerljivi s tujimi vzori
Besedila podrobno osvetlijo nastanek javnih, figuralnih in arhitektonskih spomenikov, njihove slogovne lastnosti in posebnosti. Po tipoloških značilnostih in kakovostni realizaciji se spomeniki razlikujejo med seboj.
Večina spomeniških akcij je prešla enake faze: pobuda, oblikovanje spomeniškega odbora, zbiranje sredstev, izbor kiparja, arhitekta, kamnoseka, slavnostno odkritje, izpostavljenost različnim ocenam, kritikam in javnemu mnenju ... Vse to je avtor nazorno predstavil.
Pazljivi bralec bo ponekod našel pri različnih spomeniških akcijah celo imena istih protagonistov.
Pri spomeniških prizadevanjih so vselej izstopali posamezniki, omogočali pa so jih množični prispevki. Razlike med spomeniki so bile predvsem v ekonomskih zmožnostih in številčnosti slovenskega prebivalstva v posameznih okoljih.
Kljub skromnim pogojem je Slovencem uspelo postaviti nekaj spomenikov, ki so primerljivi s tujimi vzori.
Tretjina spomenikov, ki jih opisuje knjiga, ne stoji več
Spomeniki so nastali zato, da bi ohranili spomin, niso pa večni. Emocionalni naboj, ki so ga imeli ob svojem nastanku, je sčasoma zbledel. Postali so sestavni del urbane vedute, spremenili so se v neme priče preteklosti.
Ob zgodovinskih prevratih pa je simbolna vloga spomenikov ponovno oživela, zato je njihovo odstranjevanje želelo uničiti tudi njihovo pričevalno in simbolno funkcijo.
Odstranjevanje spomenikov ima namen brisanja zgodovinskega spomina. Ta usoda je doletela slovenske spomenike na ozemlju, ki ga je po prvi svetovni vojni zasedla Italija, prav tako tudi habsburške dinastične spomenike in spomenike, ki jih je postavila nemška skupnost v večjih mestih, na začetku druge svetovne vojne pa so nemški in italijanski okupatorji odstranili vse spomenike jugoslovanskima kraljema Petru I. in Aleksandru I. Spomeniška krajina se je sčasoma spreminjala, saj skoraj tretjina spomenikov, ki jih opisuje knjiga, ne stoji več.
Prispevki v knjigi želijo osvetliti usodo javnih spomenikov
»Predstave, ki smo si jih ustvarili o spomenikih, se marsikdaj razlikujejo od tega, kar nam pripoveduje arhivsko gradivo, časopisni članki in drugi zapisi,« pojasnjuje avtor knjige.
Kot je običajno pri likovnih delih, ki so nastala zato, da bi zadovoljila spominska, kohezivna, kulturna in narodotvorna prizadevanja, njihov pomen prerašča ožje umetnostno področje, zato nam vsaj posredno govorijo tudi o slovenskem zgodovinskem razvoju od srede 19. do srede 20. stoletja.
Od Prešernovega nagrobnika do spomenika »zmage« leta 1945
1852 – Prešernov nagrobni spomenik
1867 – Spominska plošča misijonarju Ignaciju Knobleharju v Škocjanu na Dolenjskem
1872 – Prešernova slovesnost v Vrbi 15. septembra 1872
1878 – Spomenik Antonu Martinu Slomšku v Mariboru
1886 – Anastazija Grüna spomenik in ljubljanski turnarji
1889 – Levstikov spomenik v Velikih Laščah
1897 – Baragov kip v Dobrniču
1900 – Odkritje spominske plošče na Prešernovi hiši v Kranju
1903 – Spomenik Janezu Vajkardu Valvasorju v Ljubljani
1903/1906 – Spomenik Juriju Vegi
1906 – Spomenik Miroslavu Vilharju v Postojni
1908 – Nagrobni spomenik Simonu Gregorčiču
1908 – Spomenik Josipini Hočevar v Radovljici
1908 – Cesarjev spomenik v Ljubljani
1909 – Spomenik Hrabroslavu Volariču v Kobaridu
1913 – Vodnjak sv. Janeza Nepomuka v Kranju
1926 – Spomenik Franu Miklošiču v Ljutomeru
1931 – Spomenik kralju Petru I. v Ljubljani
1931 – Olimpijec Tone Malej
1931 – Spomenik Miroslavu Vilharju v Planini
1931 – Spomenik padlim v prvi svetovni vojni na Breznici
1932 – V kraljestvu Kralja Matjaža
1932 – Pirnatova Janez Krstnik in Anton Aškerc
1933/1937 – Slovenska spomeniška afera v Clevelandu – spomeniki Ivanu Cankarju, Frideriku Ireneju Baragi in Simonu Gregorčiču v Jugoslovanskem kulturnem vrtu
1936 – Spomenik Davorinu Jenku v Cerkljah na Gorenjskem
1936 – Slomšek Karle Bulovčeve
1939 – Spomeniška afera na Muzejskem trgu (kip Franceta Kralja Priroda)
1940 – Spomenik neznanemu slovenskemu vojaku na Brezjah
1940/1941 – Spomenik kralju Aleksandru I. v Mariboru
1945 – Spomenik zmage v Murski Soboti