Čas za božično osemdnevnico
Čas za božično osemdnevnico
Osem ali devet dni?
Božično osemdnevnico v Katoliški cerkvi v skladu z Rimskim misalom in drugimi bogoslužnimi knjigami začenjamo 17. decembra. Namen osemdnevnice je spodbuditi hrepenenje in pričakovanje Gospodovega rojstva. Zakaj pa v tem primeru osem- in ne devetdnevnica kot pred drugimi prazniki? Tudi teh osem dni simbolično oz. liturgično imenujemo »novena« ali »devetdnevnica«.
Pomembnejša od števila dni je priprava sama.
Marsikje se upošteva judovsko navado, da se dan začne po sončnem zahodu, zato se pobožnost začne že 16. decembra zvečer Tako naštejemo devet dni priprave. Glede na to pa, da pripravo na božič sklenemo 24. decembra, ko zvečer ne obhajamo več osem- oz. devetdnevnice, ampak že vstopimo v božično praznovanje, ta pobožnost v resnici traja sedem ali osem dni. Kakorkoli, pomembnejša od števila dni je priprava sama. Izraz osem- oz. devetdnevnica je v tem primeru bolj simboličnega pomena.
Bogato bogoslužje
Božična osemdnevnica ima tradicionalno štiri elemente. Prvi je povabilo: »Kralja, ki prihaja, pridite molimo!« Sledi spev »Veselite se nebesa in raduj se zemlja!« Temelji na knjigi preroka Izaija in ga navadno pojemo kot spev po berilu. Z njim ponavljamo klic, naj Gospod ne odlaša, ampak pride in reši svet. Sledi spev »Glasovi angelski«, ki povzema glavne teme odrešenja in nakazuje na povezavo med Jezusovim učlovečnjem in smrtjo na križu.
Nepogrešljivi »O-odpevi«
Slovesni ton bogoslužju v času osemdnevnice pa dajejo posebne antifone, imenovane tudi »O-odpevi«. Gre za odpeve pred Marijinim slavospevom Magnificat (prim. Lk 1,47-55), ki so pravzaprav vzkliki k Novorojenemu, ki prihaja, da nam prinese odrešenje. Antifone razlagajo prispodobe iz bogate svetopisemske simbolike, ki napoveduje Jezusovo rojstvo. V osmih dneh se zvrstijo naslednje antifone: O Modrost, O Gospod in voditelj, O korenina Jesejeva, O ključ Davidov, O Vzhajajoči, O Kralj narodov ter O Emanuel.
Tem sedmim antifonam je za 24. december dodana antifona iz prvih večernic praznika Gospodovega rojstva: »Ko bo jutri sonce vzšlo, bomo videli najvišjega Kralja, ki prihaja,« tako, da jih je skupno osem.
Zakaj »O«?
Sedem klasičnih »O-antifon« nas najprej s prvo besedo oz. črko »O« vabi k hrepenenju po Odrešeniku ter čudenju in začudenju nad Božjo ljubeznijo, ki se v prihajajočem Odrešeniku sklanja nad nas (Lk 2,18). S posebnimi imeni antifone razlagajo, da se je že v Stari zavezi Božja Modrost razodela Mojzesu, Izraelovi hiši, narodom in ljudstvom, medtem ko se je na najodličnejši način razodela v Jezusu Kristusu, ki je »Modrost, ki je izšla iz ust Najvišjega«, »Gospod in voditelj«, »korenina Jesejeva«, »ključ Davidov«, »Vzhajajoči, svit večne luči«, »Kralj« in »Emanuel«, »Bog z nami«.
Sledi božična osmina
Pazimo, da pojma božična osemdnevnica ne bomo zamenjali s pojmom božična osmina. Prva predstavlja neposredno pripravo na božič, druga pa je obdobje osmih dni, ki jih v bogoslužju obhajamo po božiču.
Čas je za resnično pripravo
Če je bila naša priprava na božič do sedaj površna, če se nismo zmogli ustaviti in umiriti, ti zadnji dnevi adventa še glasneje kličejo k pripravi. Jezus sam je učence opomnil, da so mnogi rodovi željno pričakovali dan, ko bo prišel Odrešenik, pa jim to ni bilo dano … Odprimo srca in pripravimo prostor Novorojenemu. Morda je prav zdaj pravi čas za »čiščenje« – zakrament sprave. Naj nam osemdnevnica ali devetdnevnica tlakuje pot za sveto čudenje in začudenje, ki nas bo na božično noč vodilo v češčenje in resnično praznovanje.
Kralja, ki prihaja, pridite, molimo!