Menu
Košarica
Zapri

Tvoja košarica je prazna.

Zapri
Iskanje

Anka Trpin: »Ustvarjam iz čistega navdiha«

Za vas piše:
Veronika Sorokin
Objava: 27. 12. 2021 / 00:30
Čas branja: 5 minut
Nazadnje Posodobljeno: 21.12.2021 / 10:12
Ustavi predvajanje Nalaganje
Anka Trpin: »Ustvarjam iz čistega navdiha«
Praznična
Anka Trpin, izdelovalka jaslic iz Podutika, črpa navdih iz slovenskih motivov. FOTO: Tatjana Splichal

Anka Trpin: »Ustvarjam iz čistega navdiha«

Občutek spokoja, bližine, topline, ki veje ob pogledu na glinene jaslice, Marijo z Jezuščkom, Jožefa, pastirčke in ovčice, izdelane s ustvarjalno močjo Anke Trpin iz Podutika, nas še dolgo spremlja.

Večni motiv družinske izpolnjenosti in sreče, srčika krščanskega doma, ki oživi v adventno-božičnem času, je za ustvarjalko neizčrpni vir novih stvaritev in izzivov. Posebnost njenih jaslic je v tem, da z njimi polno vživeto in realistično pričara prav naš dom, družino, tu doma, v Sloveniji.

Ustvarjanje ji je bilo položeno v zibko

Ob obisku me takoj povabi na oder, tja, kjer se njene stvaritve rojevajo, v svojo delavnico. Spregovorijo kar figure same, še sveže, ki jih je treba pred končno peko v posebni peči osušiti do primerne teksture. 

Anka nabavlja glino pri pečarju iz Polja pri Vodicah. Ta mora biti ravno dovolj vlažna in polna, da po obdelavi in peki v peči dobi prepričljivo, kožnato barvo. Želi, da se izrazi glina sama, zato figurice po potrebi le rahlo tonira z navadnimi vodenimi barvicami, barva pa jih nikoli ne.

Glina mora biti ravno dovolj vlažna in polna, da po obdelavi in peki v peči dobi prepričljivo, kožnato barvo. FOTO: Tatjana Splichal

Ustvarjanje, delo z rokami ji je bilo položeno že v zibko; kot je povedala, je vedno risala in oblikovala, usmerjeno pa se je nato z likovnim izražanjem srečala na srednji aranžerski šoli. Tudi njena poklicna pot je šla v pravo smer, delala je kot aranžerka, opremljala izložbe, kar jo je v polnosti osrečevalo. 

Ko je spoznala svojega moža, je vstopila v družino akademskega slikarja Jožeta Trpina in teme, povezane z estetiko, kompozicijo in oblikovanjem so postale neodtujljivi del Ankinega življenja in dela.

Vselej sem občudovala domače motive slikarja Maksima Gasparija, prav tako njegove preproste jaslice. Doma nikoli nismo imeli kupljenih jaslic.

Delam iz čistega navdiha

Po upokojitvi se je s svetom jaslic še bolj zbližala, pravo željo, da vanje vdahne sebe in svojo energijo, pa je razvila ob obisku svetovne razstave jaslic pri Svetem Jožefu v Ljubljani leta 2004. Prevzele so jo stvaritve oblikovalk iz gline Ane Korenč in Mateje Kozmus in takrat se je tudi povezala s krogom jasličarjev. 

Sodeluje pri Društvu ljubiteljev jaslic, ki je nastalo na pobudo patra Leopolda Grčarja, sicer pa je z izjemo, da je pred leti obiskovala obnovitveni tečaj oblikovanja z glino, svobodna ustvarjalka in samouk.

»Le približno sem slutila, v katero smer bom pri ustvarjanju zavila. Vselej sem denimo občudovala domače motive slikarja Maksima Gasparija, prav tako njegove preproste jaslice. Doma nikoli nismo imeli kupljenih jaslic. Sprva sva imela z možem narejene iz koruznega ličkanja, kasneje, ko so bili že otroci, sem jih naredila iz blaga, pozneje z obrazki in rokami, zdaj pa je moj medij glina.«

V največji meri jih dela za prijatelje in v krščanskem duhu darovanja je celo najlepše stvaritve razdala in podarila.

Ustvarjalka z navdušenjem pove, da jaslice ustvarja iz čistega navdiha. Na leto jih izdela po občutku, saj ji lahko ena samcata figura vzame zgolj eno popoldne, lahko pa zanjo porabi tudi teden ali več. V največji meri jih dela za prijatelje in v krščanskem duhu darovanja je celo najlepše stvaritve razdala in podarila.

Ankine jaslice gostovale doma in v tujini

Od skromnih začetkov, ko je začela sodelovati z oblikovalko Ano Korenč, se je sogovornica udeležila že številnih razstav in gostovanj, kjer so obiskovalci in žirije občudovali njene izdelke. 

Razstavljati je začela, ko je bila že popolnoma prepričana vase, kajti njeni ustvarjalni vzgibi so prežeti z izrazitim samokritičnim duhom. Ni prav zlahka zadovoljna s svojim izdelkom, glinene forme pogosto končajo pod njenimi rokami v gmotah kep, zato da nastanejo novi, pravi liki.

Z jaslicami je leta 2012 gostovala v Bad Ischlu na Solnograškem v Avstriji, že naslednje leto pa na prireditvi 100 jaslic v okviru svetovne razstave v Rimu. 

Anka Trpin s svojim možem. FOTO: Tatjana Splichal

Prvič je jaslice razstavila v Grobljah pri Domžalah, kjer je koordinator razstave podal pobudo, da bi motive uporabili za poštne znamke. In res, te so bile takoj razprodane! Sledila so gostovanja na razstavah v Zavodu sv. Stanislava v Ljubljani, Veržeju, na Ptujski Gori, Brezjah, v Celju, Jurkloštru, Gornjem Gradu, kakor tudi večje razstave v tujini.

Z jaslicami je Anka leta 2012 gostovala v Bad Ischlu na Solnograškem v Avstriji, že naslednje leto pa na prireditvi 100 jaslic v okviru svetovne razstave v Rimu. Nanjo se je prijavila samoiniciativno in dejstvo, da je bila takoj izbrana, jo je še posebej razveselilo in navdahnilo z novimi ustvarjalnimi močmi in idejami.

Iščem slovenske korenine

Anka si prizadeva z jaslicami čimbolj neposredno vstopiti v srca slovenskih družin. Tudi oblikuje jih s patosom, ki diha s slovenskim izročilom. Velja morda za edino jasličarko, ki človeškim likom nadene narodno nošo, in sicer tradicionalno gorenjsko, ki je zelo prepoznavna. Ne samo to, ob posebnih priložnostih si jo v zagonu ustvarjanja obleče tudi sama! 

O izdelanih figurah vodi lastno evidenco in s presenečenjem razkrije, da se je v njenem repertoarju nabralo že 235 človeških figur, ne upoštevaje ovčic in drugih živalskih likov.

Veliko časa si vzame za obraz, da pride do izraza, ki si ga želi. FOTO: Tatjana Splichal

Ko se pozanimam o ustvarjalnem postopku in metodiki, pove, da se najprej vedno loti matere Marije z Jezusom: »Veliko časa si vzamem za obraz, da končno pridem do izraza, ki si ga želim. Pri tem je zelo pomembno, kako pada senca, prav tako je za obrazke ključno, da je glina čvrsta, ker se tako ne seseda ali mečka. Velik izziv so denimo detajli, oči in kotički ust. Veliko laže oblikujem ženske obrazne poteze, ker so mehkejše in milejše, za razliko od moških, trdoživejših in grobih. Šele za obrazom nadaljujem s telesom. Glina je sama po sebi navdihujoča, tako fina, gnetljiva stvar, ki daje užitek še zlasti, ko ti uspe spraviti figure v tridimenzionalno obliko.«


Članek je bil v celoti objavljen v reviji Praznična, zima 2021. Revijo lahko prelistate TUKAJ. Posamezen izvod stane 4,95 evra, naročila: narocila@druzina.si, 01 360 28 28. Sledite reviji Praznična tudi na Facebooku in Instagramu

Kupi v trgovini

Praznična
23,60€
Nalaganje
Nazaj na vrh