Vera in literatura
Vera in literatura
Danes mi je najzanesljivejši kriterij za ocenjevanje vrednosti literarnega dela ne njegova estetska vrednost, čeprav mi ostaja bistvena, ampak odnos tega dela do Absolutnega.
Ta odnos se lahko izraža v najširšem razponu: od totalnega sprejetja Absolutnega, kakor na primer pri Danteju, Dostojev-skem ali našem Ketteju (»Bog svetlobe, stvarnik harmonije…«) do »domotožja« po Bogu, – kakršno je mogoče bolj ali manj jasno v vsaki dobri poeziji.
V bistvu gre za to, ali umetnina sprejema tale naš svet v njegovi končnosti ali skuša to končnost preseči. Kakšna je ta končnost, o tem je odveč govoriti, ker jo vsi ne samo čutimo in vidimo, ampak živimo; nekaj lepe ali nelepe mladosti, zrelost s problemi dela, družine in stanovanja, bolezni, staranje in bolj ali manj znosna smrt.
Človek se v to svojo končnost ne more vdati. Iz nje sili z vsem mogočim, s filozofijo, posebej pa z medicino in tehniko.
Kako ne bi silila v to umetnost? Kako ne bi silila literatu...
Ta odnos se lahko izraža v najširšem razponu: od totalnega sprejetja Absolutnega, kakor na primer pri Danteju, Dostojev-skem ali našem Ketteju (»Bog svetlobe, stvarnik harmonije…«) do »domotožja« po Bogu, – kakršno je mogoče bolj ali manj jasno v vsaki dobri poeziji.
V bistvu gre za to, ali umetnina sprejema tale naš svet v njegovi končnosti ali skuša to končnost preseči. Kakšna je ta končnost, o tem je odveč govoriti, ker jo vsi ne samo čutimo in vidimo, ampak živimo; nekaj lepe ali nelepe mladosti, zrelost s problemi dela, družine in stanovanja, bolezni, staranje in bolj ali manj znosna smrt.
Človek se v to svojo končnost ne more vdati. Iz nje sili z vsem mogočim, s filozofijo, posebej pa z medicino in tehniko.
Kako ne bi silila v to umetnost? Kako ne bi silila literatu...