Vera je temelj delovanja ustanov
Vera je temelj delovanja ustanov
Instrumentalizem je odnos, ki ljudi in ustanove (kot so pravo, univerza, tudi Cerkev) jemlje zgolj kot sredstva, ki jih neomejeno uporablja za doseganje svojih ciljev in jim ne pripisuje nikakršne presežnosti. Nasprotje instrumentalizma v odnosu do ljudi je personalizem, ali po domače človečnost, v odnosu do ustanov pa njihovo dojemanje kot paradigem. Paradigme so stvari in bitja, ki jih ne moremo nikoli razumno popolnoma obvladati in nikoli razlagalno izčrpati, lahko pa jih posnemamo oz. se po njih ravnamo. Primer paradigem so velika umetniška dela, npr. Sofoklejev Kralj Ojdip, pa Sveto pismo, Jezus Kristus, ustava, pravo, univerza.
Vera je temelj delovanja ustanov
V pričujočem besedilu bomo poskušali poleg naslovne pojasniti še dve trditvi, za kateri mislimo, da sta temeljnega pomena za razumevanje in premagovanje sedanjih težav tako v Sloveniji kot v Evropski zvezi in širše: 1. da je temeljno zlo instrumentalizem; 2. da instrumentalizem razžira delovanje ustanov.
Instrumentalizem je odnos, ki ljudi in ustanove (kot so pravo, univerza, tudi Cerkev) jemlje zgolj kot sredstva, ki jih neomejeno uporablja za doseganje svojih ciljev in jim ne pripisuje nikakršne presežnosti. Nasprotje instrumentalizma v odnosu do ljudi je personalizem, ali po domače človečnost, v odnosu do ustanov pa njihovo dojemanje kot paradigem. Paradigme so stvari in bitja, ki jih ne moremo nikoli razumno popolnoma obvladati in nikoli razlagalno izčrpati, lahko pa jih posnemamo oz. se po njih ravnamo. Primer paradigem so velika umetniška dela, npr. Sofoklejev Kralj Ojdip, pa Sveto pismo, Jezus Kristus, ustava, pravo, uni...
V pričujočem besedilu bomo poskušali poleg naslovne pojasniti še dve trditvi, za kateri mislimo, da sta temeljnega pomena za razumevanje in premagovanje sedanjih težav tako v Sloveniji kot v Evropski zvezi in širše: 1. da je temeljno zlo instrumentalizem; 2. da instrumentalizem razžira delovanje ustanov.
Instrumentalizem je odnos, ki ljudi in ustanove (kot so pravo, univerza, tudi Cerkev) jemlje zgolj kot sredstva, ki jih neomejeno uporablja za doseganje svojih ciljev in jim ne pripisuje nikakršne presežnosti. Nasprotje instrumentalizma v odnosu do ljudi je personalizem, ali po domače človečnost, v odnosu do ustanov pa njihovo dojemanje kot paradigem. Paradigme so stvari in bitja, ki jih ne moremo nikoli razumno popolnoma obvladati in nikoli razlagalno izčrpati, lahko pa jih posnemamo oz. se po njih ravnamo. Primer paradigem so velika umetniška dela, npr. Sofoklejev Kralj Ojdip, pa Sveto pismo, Jezus Kristus, ustava, pravo, uni...